Pilotforening køber ikke SAS-forklaring
SAS oplyste i februar, at selskabet åbner baser i London og Spanien for at sænke produktionsomkostningerne og for dermed at give SAS bedre konkurrencekraft.
Men den forklaring køber Dansk Pilotforening (DPF) ikke, fortæller den i en skriftlig meddelelse:
- SAS har senest kommunikeret, at en udflagning af et antal nyindkøbte Airbus 320 NEO, med base i henholdsvis London og Spanien, vil have en omkostningsstruktur, der er mellem 20 og 30 procent mindre end tilsvarende operationer med base i Skandinavien. Det lyder flot og har formentlig skabt fornyet håb i aktionærkredse om fremtidig rentabilitet. DPF mener, at disse sammenligninger på omkostninger, som kommer frem blandt andet på dialogmøder, som SAS afholder for deres personale, er misvisende, lyder det fra DPF.
Pilotforeningen mener nemlig, at det har vist sig, at SAS, foruden at regne med mindre lønomkostninger, også har medregnet effekten af færre omkostninger til vedligeholdelse, idet flyene, der tilføres, er helt nye. Derudover regner SAS med mindre omkostninger til administration og planlægning, herunder IT systemer, samlet betegnet "effekten af at simplificere operationer og drift”, lyder det fra DPF.
Ifølge pilotforeningen er lønniveauet for en nyansat pilot på niveau med eller i nogle tilfælde lavere end hos de nærmeste konkurrenter.
- Det er således et tvivlsomt argument, når SAS blandt andet skyder skylden på lønomkostninger i Skandinavien for at udflage produktionen til andre lande. DPF anerkender, at registrering af et selskab i Irland naturligvis kan have en positiv skatteeffekt for firmaet, men det betyder samtidig en mistet skatteindtægt i de skandinaviske lande. Effekten af udflagning er derudover, at de samlede omkostninger for SAS’ resterende flyoperationer i Skandinavien ikke forbedres som følge af tilgang af nye og mere rentable fly, lyder det fra DPF.