Bomme på begge sider af Aggersundbroen
Vejdirektoratet har gennem de seneste to år gennemført mange spærringer af Aggersundbroen. Spærringerne er gennemført af hensyn til arbejdet med sikringen af broen mod skibsstød, samt i forbindelse med installering af nye elektriske systemer på broen.
Alle disse arbejder er afsluttet med udgangen af februar måned. De nye elektriske systemer medfører nogle ændringer for de trafikanter, der benytter broen.
Den mest væsentlige ændring er, at der nu er bomme ved hvert landfæste. Bommene er etableret i forbindelse med de eksisterende røde blink, der anvendes, når broen skal spærres af hensyn til de brede transporter, der optager begge kørebaner på broen.
Påkørsler behandles som skadevoldersager
Broen passeres dagligt af mange brede transporter og af hensyn til trafikafviklingen på broen er det vigtigt, at de øvrige trafikanter respekterer, at broen spærres for anden trafik når de brede transporter passerer broen.
-Det er desværre Vejdirektoratets erfaring, at nogle bilister har haft en tendens til at øge hastigheden, når de ser, at bommene sænkes, for at forsøge at køre under bommene, inden vejen spærres. Vejdirektoratet vil gerne advare mod denne tendens og gøre opmærksom på, at bommene ikke stopper, når de er ved at blive sænket. Alle påkørsler af bommene vil blive behandlet som en skadevoldersag, hvor skadevolderen vil blive holdt økonomisk ansvarlig for alle skader, siger Vejdirektoratets fagprojektleder Christian Bugge Hansen.
Bommene ved klapfaget er desuden blevet udskiftet. Både bommene ved landfæsterne, og bommene ved klapfaget, styres af brovagten. Brovagten vil som tidligere vælge at sænke bommene på et tidspunkt, hvor der synes at være et naturligt hul i trafikstrømmen.
Vejdirektoratet har nu fremtidssikret broens elektriske systemer og forventer, at broen kan fungere problemfrit i mange år fremover. I forbindelse med udskiftningen af de elektriske systemer på broen er der også iværksat en ny og udvidet videoovervågning af trafikken på broen.
Trafikken bliver overvåget af brovagten via skærme i brohuset. Dette giver brovagten mulighed for hurtigt at gribe ind i tilfælde af uregelmæssigheder på broen. Der er endvidere etableret ny belysning af kørebanen på broen.