Mentorer støtter lærlinge
Transportbranchen har brug for nye kræfter, der kan tage over, når den ældre generation går på pension.
Derfor betaler det sig at lægge energi i, at transportlærlinge kommer godt igennem deres uddannelse, så de bliver dygtige medarbejdere. En mentor kan gøre hele forskellen på, om lærlingen trives og gennemfører sin uddannelse eller ej.
Med udsigten til at få dygtigere lærlinge, der gennemfører uddannelsen og har lyst til at blive i virksomheden, når de er udlærte, begynder flere virksomheder at udpege erfarne medarbejdere til at være mentorer for nye lærlinge.
Makkerpar
At investere i virksomhedens arbejdskraft er vigtigt for Universal Transport og Flytteforretning. I forbindelse med at de åbnede et lærlingecenter i 2016, udpegede de også et hold af medarbejdere til at være mentorer. I transportvirksomheden betragter man mentoren og lærlingen som et makkerpar, indtil lærlingen er klar til at stå på egne ben. Derfor er det mentorens opgave at støtte lærlingen både fagligt, socialt og personligt.
En af lærlingene, som sagde ”ja, tak”, da lærepladsen tilbød ham en mentor, er 19-årige Nicolaj Tindbæk.
- Det har betydet meget for mig at have en mentor. Det er rart at have en, der giver dig gode råd, når du har brug for dem, siger Nicolaj.
Kemi er vigtig for at mentorforholdet skal fungere. Derfor måtte Nicolaj selv vælge, hvem af kollegaerne han ville have som mentor. Valget faldt på godschaufføren, Kim Lysengren.
- Jeg synes, at det er sjovt at hjælpe andre og give noget videre. På en måde skal jeg jo vise min hobby til Nicolaj. Jeg brænder for at være chauffør, så det er helt naturligt for mig at fortælle om mit arbejde, forklarer han.
Dygtige medarbejdere bliver mentorer
Marianne Thomassen er HR-ansvarlig hos Universal Transport og har haft ansvaret for oprettelsen af mentorordningen. Ifølge hende er der mange fordele ved at udnævne dygtige medarbejdere til at være mentorer. Tit kommer lærlingen direkte fra skolebænken, når han eller hun begynder. Mentoren kan hjælpe lærlingen med hurtigere at vænne sig til at være på en arbejdsplads og lære arbejdsgangene at kende.
- Mentoren kender jo allerede de andre kollegaer, så han kan være med til ”at åbne døren” for lærlingen, så han eller hun bliver en del af fællesskabet og kommer til at fungere godt socialt, forklarer hun og forsætter:
- Vores medarbejdere er jo dygtige til deres arbejde, så det giver god mening, at de også hjælper de nye lærlinge med det faglige og hvis der er små problemer, afslutter hun.
Tre gode råd:
Jette Lindskov er faglærer på EUC Lillebælt og underviser bl.a. på AMU-kurset ”Transportbranchens mentoruddannelse”. Hun har tre gode råd til at komme i gang med at etablere en mentorordning. Ifølge faglæreren er det vigtigt, at:
1.Mentoren skal være engageret og have lyst til at støtte en ung lærling – både fagligt, socialt og personligt.
2.Ledelsen bakker op om mentorordningen. Det nytter ikke noget, at det er mentorens ”eget projekt”.
3.En chef og den kommende mentor udveksler erfaringer både inden I etablerer mentorordningen og løbende.