23948sdkhjf

Hurtig vækst for motorspecialist

Weesgaard Mechanical Support ApS har Europa som arbejdsplads.

I 2014 startede Peter Weesgaard sin virksomhed, Weesgaard Mechanical Support, i Hirtshals som enkeltmandsvirksomhed. I dag er det et ApS-selskab med syv medarbejdere, opgaver i hele Europa og en vækst på 300 procent i 2016.

Weesgaard Mechanical Support ApS i Hirtshals har succes med at lave totaloverhalinger på hovedmotorer, gear og hjælpemotorer samt andre mekaniske opgaver på maritime fartøjer. Den store efterspørgsel fik hurtig skibsmontør Peter Weesgaard til at omdanne sin enkeltmandsvirksomhed til et ApS, kun et år efter opstarten. I dag består virksomheden af syv fastansatte og fem faste folk, som lejes ind efter behov.

Kunderne er primært norske rederier, mindre danske rederier og værfter. Kunderne er fortrinsvis fra Skandinavien og 85 procent af opgaverne bliver løst som rejseopgaver.

- Vi servicerer kunderne både på værfter, ved kaj eller på medsejlads rundt om i Europa, senest også USA, og vi skal formentlig snart til Antarktis. Det kan være opgaver, som varer lige fra to dage til seks uger, så det kræver meget af vores medarbejdere, som skal kunne tage af sted med kort varsel, fortæller Charlotte Weesgaard, der siden juni 2016 har været ansat på fuld tid i virksomheden som projektassistent. Peter Weesgaard har mange rejsedage som projektleder og er pt. på en større opgave i Norge.

Vækst og investeringer

2016 var et flot vækstår for virksomheden, som sidste år havde en vækst i omsætningen på 300 procent. Året var også et år som stod i investeringens tegn, hvorfor der blandt andet er blevet investeret i Chris-Marine udstyr, så det nu er muligt at løftes flere og større opgaver både på rejsearbejde samt på værkstedet i Hirtshals.

For selvom de fleste opgaver ligger ude hos kunderne, har Weesgaard Mechanical Support ApS også et værksted i Hirtshals, hvor de kan tage dele med hjem, som kunderne ønsker renoveret. Det kan være mindre motorer og gear, vandpumper, topstykker med videre.

- Et af vores mange udviklingsmål for virksomheden er bl.a., at får flere opgaver på Hirtshals Havn. Weesgaard Mechanical Support ApS er medlem af Hirtshals Service Group, hvor man samarbejder om at få flere opgaver trukket til Hirtshals Havn, forklarer Charlotte Weesgaard.

Weesgaard Mechanical Support ApS har få, men store og trofaste kunder. I 2017 har virksomheden derfor ligeledes fokus på at udvide virksomheden med flere kunder og gerne med flere gearreparationer, hvor motoropgaver i dag fylder mest.

Fokus på organisationsudvikling

Virksomheden har som én ud af 30 perspektivrige nordjyske virksomheder været med i Det Maritime Vækstprogram, som administreres af det maritime brancheudviklingscenter MARCOD. Her har de i samarbejde med virksomhedskonsulent Carsten Øvlisen udarbejdet en strategi- og handlingsplan for firmaet, som Peter og Charlotte Weesgaard sætter fokus på i 2017:

- Efterspørgsel betyder, at vi helt sikkert skal ansætte flere i 2017. Vi har derfor i vores strategi fokus på udviklingen af vores ledelseskompetencer i takt med virksomhedens vækst, samt udviklingen af vores medarbejdere. Vi ønsker at vækste i et tempo, hvor vi selv, vores medarbejdere og ikke mindst kvaliteten af vores arbejdet kan følge med, siger Charlotte Weesgaard, der allerede har opkvalificeret sine kompetencer med en maritim projektlederuddannelse, som MARCOD har udviklet med EUC Nord og Martec.

Hjørring Erhvervscenter har fulgt virksomheden fra iværksætterstadiet til dens succes i dag:

Det er en virksomhed, som har formået at udvikle virksomheden i den rette rækkefølge og have en stabil vækst. Det gør, at de holder den høje kvalitet og tætte kontakt med kunderne, som danner grundlaget for fortsat vækst, siger Allan Kiilsholm Petersen, konsulent Hjørring Erhvervscenter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094