23948sdkhjf

Strøm på HH-færger

HH Ferries Group har taget synlige skridt på vejen til batteridrift.

Færgerne Tycho Brahe og Aurora har begge været på værft i Landskrona og fået monteret de containere og dækhuse, som skal rumme færgernes batterier og øvrige teknik.

Tycho Brahe og Aurora er nu tilbage i trafik, og færgernes nye profil er tydelig, når de krydser Øresund.

- Vi valgte at tage færgerne ud af drift et par døgn for til gengæld at kunne montere battericontainerne allerede nu. Det gav os mulighed for at få færgerne ud at sejle igen hurtigst muligt, idet teknikerne herefter kan arbejde videre i og omkring containerne, selvom færgerne er i normal drift mellem Helsingborg og Helsingør, siger adm. direktør Henrik Rørbæk, HH Ferries Group.

Højintensiv fartplan

Containerne og dækhuse skal rumme batterier, transformatorer, convertere og køleanlæg, og de grundlæggende installationer til at forbinde teknikken i containerne med færgernes motorrum blev allerede forberedt i september 2016.

- Containerne på færgens øverste dæk er meget synlige beviser på projektets fremdrift, og vi følger planen, så den første færge kan sejle på batterier inden sommersejlplanen. Vi ser frem til at indføre batteridrift som det første rederi i verden med en så højintensiv fartplan, siger Henrik Rørbæk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078