Større skibe – større risici
En dansk mærkesag, som Søfartsstyrelsen har arbejdet hårdt for er nye regler og retningslinjer for mere sikker fortøjning af skibe.
Arbejdet i IMO’s underkomité for ”Ship Design and Construction”, ledes af Danmark og Japan i fællesskab. Dette arbejde blev for alvor skudt i gang i 2016 og i denne uge forventes man at få etableret nogle klare rammer for hvilke regelændringer m.v., der er påkrævet for at sikre et mere sikkert arbejdsmiljø på dette område:
Steen Møller Nielsen, chefkonsulent i Søfartsstyrelsen:
-Nutidens store skibe udsætter de søfarende for større risici end tidligere. Det er vores håb, at vi inden for en overskuelig årrække kan få vedtaget nogle globale regler og retningslinjer, der kan bidrage til at reducere antallet af arbejdsulykker globalt. Vi vurderer, at der er stor opbakning til det danske ønske om at øge sikkerhedsniveauet, men det kræver mange overvejelser om indretningen af IMO-reglerne. Forhåbentligt kan vi på baggrund af drøftelserne i London i denne uge intensivere arbejdet med konkrete udkast til nye regler og retningslinjer frem mod underkomiteens næste møde i 2018.
IMO’s underkomité har siden i mandags mødtes for at drøfte en bred vifte af tekniske emner relateret til skibes sikkerhed. Det gælder bl.a. anden generation af kriterier for skibes stabilitet og mulighederne for anvendelse af letvægts-kompositmaterialer i forbindelse med bygningen af skibe.
Sejlads med offshore-vindmølleteknikere
I denne uge har man i IMO også påbegyndt det indledende arbejde med udviklingen af en ny, international standard for transport af ”Industrial Personnel” til søs, hvilket bl.a. indbefatter sejlads med offshore-vindmølleteknikere.
Arbejdet med standarden og et nyt kapitel til konventionen om Sikkerhed for Menneskeliv til Søs (SOLAS) forventes at tage nogle år med udsigt til international ikrafttrædelse i 2024. I mellemtiden kan industrien basere sig på en midlertidig IMO-anbefaling vedtaget i november 2016, der muliggør transport af mere end 12 offshoreteknikere og bl.a. stiller minimumskrav til niveauer af sikkerhedstræning og lægeundersøgelse hos offshoreteknikere.