Grænsetrafik når nye højder
I fjerde kvartal 2016 kørte der dagligt 5.574 lastbiler ind over de danske grænser.
Det er 3,6 procent mere end i samme kvartal 2015. Lastbiltrafikken i fjerde kvartal 2016 fortsatte dermed tendensen for hele 2016 og lægger sig på et rekordhøjt niveau.
Med et gennemsnit på 5.555 biler pr. døgn for hele 2016 viser ITD’s grænsetællinger, at lastbiltrafikken er vokset med næsten 550 lastbiler i døgnet siden 2007 kort før finanskrisen.
- Vi kan kun glæde os over, at der er fart på branchen netop nu, og at det gælder både for danske og europæiske transport- og logistikvirksomheder. Antallet af lastbiler, der kører over grænsen, giver en klar måling af, hvordan Danmarks eksport og import af varer har det. Den travlhed, vi ser på vejene netop nu, er et tegn på, at der er gang i transporterne ind i landet, og at Danmark bruges som en vigtig indgang til de nordiske markeder, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
I forhold til fjerde kvartal 2015 så er trafikken over Øresundsbroen, Scandlines’ og HH Ferries’ ruter samt grænsen i Sønderjylland steget med 3,6 procent. Væksten i den internationale lastbiltrafik til Danmark er en god indikator for den økonomiske udvikling og er således et klart bevis på, at vejgodstransporten er med til at holde Danmark og Europa kørende.
Opbremsning i øst
Væksten i markedsandele for de østeuropæisk indregistrerede lastbiler synes samtidig at være stagneret hen over 2016. Markedsandelen for lastbiler fra Østeuropa ligger dog fortsat højt og lå i hele 2016 fortsat cirka fem procent over niveauet i 2015. Danske lastbilers markedsandel var 19 procent i fjerde kvartal 2016, det vil sige to procent højere end i samme kvartal 2015, og for hele 2016 var markedsandelen den samme som året før.
Fastholder andele
- Igennem hele sidste år har vi været vidner til, at danske transport- og logistikvirksomheder har fastholdt deres samlede markedsandel. Imens ser det ud til, at de østeuropæiske transport- og logistikvirksomheders fremgang i markedet er stagneret. Håbet for vores medlemmer er, at de formår at fastholde deres markedsandele ved at specialisere sig. Vi skulle gerne udnytte opbremsningen i den østeuropæiske vækst til at tage et par procent mere af det samlede marked, siger Carina Christensen.
Markedsandelen for de østeuropæiske lastbiler lå på 42 procent i fjerde kvartal 2016, mens vesteuropæiske lastbiler havde en markedsandel på 58 procent.
ITD har siden andet kvartal 2002 foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark.