Køre- og hviletidsområdet under lup
Det var en samlet transportbranche, der torsdag mødte op i deputation i Folketingets Transportudvalg for at præsentere hele branchens fælles høringssvar og positive holdning til regeringens kommende lovforslag om nye sanktions- og frakendelsesregler på køre- og hviletidsområdet.
ITD støtter sammen med DTL, 3F, ATL, DI-Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører og Danske Busvognmænd det kommende lovforslag, der tager afsked med et gældende sanktionssystem, der hverken er fair overfor chauffører eller virksomheder.
- Vi glæder os over, at politikerne tog godt imod høringssvaret, og ser frem til at lovforslaget bliver stemt igennem, siger hun.
Nye sanktioner og regler
Når lovforslaget bliver vedtaget kan transportbranchen se frem til nye sanktions- og frakendelsesregler, som i langt højere grad end hidtil skelner mellem systematisk snyd og på den anden side forglemmelser og utilsigtede fejl. Der har manglet rimelighed i de gældende sanktioner, hvor det eksempelvis kan føre til en frakendelse af førerretten, hvis man ved en forglemmelse ikke har registreret en pause korrekt eller har holdt ét minuts for kort pause. Eksempler som dette bliver der gjort op med i de nye regler, så sanktioner i fremtiden vil blive tilpasset overtrædelsens karakterer.
-Vi hilser det samtidig velkomment, at der i lovforslaget lægges op til hårdere straffe ved snyd med takografen og kørselsdata samt systematiske overtrædelser. Det er den rette vej at gå, for snyderi besværliggør ikke kun konkurrencen, men det skader også transportbranchens ry og omdømme, siger Karen Roiy.
Bedre styr på sagerne
Heldigvis er der sket rigtigt meget med kontrollen af køre- og hviletid de sidste ti år, ikke mindst hvad angår digitale løsninger med blandt andet tachografer i lastbiler. Dertil kommer, at der er kommet nye softwaresystemer til virksomhedernes egenkontrol. Endelig har branchen også selv påtaget sig et meget større ansvar ved at uddanne vognmænd og chauffører, så de har styr på køre- og hviletidsbestemmelserne.
ITD analyserer ca. en million køretimer hver måned, og analyserne viser et fald på over 50 procent af alvorlige fejl i de seneste fem år.
- De nye sanktions- og frakendelsesregler vil bidrage til bedre rammevilkår for vejgodstransporten, som kan bidrage til at udløse noget af det store vækstpotentiale, der er i transporterhvervet. I ITD glæder det os meget, at en samlet transportbranche i denne sag har vist et stærkt samarbejde og sammenhold, mener Karen Roiy.
DTL også tilfredse
-Det var hårde sanktioner for selv mindre forseelser, der væltede ned over branchen i 2005, og derfor er vi selvfølgelig overordentligt tilfredse med, at vi med det her lovforslag har udsigt til et mere balanceret sanktionsregime, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL - Danske Vognmænd.
-Det er med den nye teknologi dels blevet langt enklere rent faktisk at sikre sig, at man kan overholde lovgivningen. Og dels er vi med dette lovforslag kommet derhen, hvor der bliver differentieret i sanktionerne, så alvorlige og systematiske overtrædelser straffes behørigt hårdt, mens bagateller og uintenderede fejl sanktioneres lempeligere. Det repræsenterer et markant fremskridt, fortsætter Erik Østergaard.
Fald i alvorlige fejl
-Vi er som organisation stærkt optaget af et hårdt sanktionsregime, når det fx gælder manipulation af tachografen, fordrejning af køredata og andre dybt skadelige forretningsmodeller, som undergraver fair konkurrence og undergraver branchens renommé, siger Erik Østergaard – og påpeger, at tal viser et fald på 50 procent af de af EU-Kommissionen klassificerede ”alvorlige fejl” siden 2012. Så DTL nærer ingen bekymringer i forhold til, at udviklingen går den rigtige vej.
-Tværtimod. Og jeg tror et mere rimeligt og proportionalt sanktionsregime kun tilskynder til den adfærd, vi alle ønsker, slutter Erik Østergaard.
I det hele taget omfatter lovforslaget en ordning, hvorefter reglerne om frakendelse af førerretten i anledning af overtrædelse af reglerne om største tilladte totalvægt, reglerne om køre- og hviletid og reglerne vedrørende tachografen adskilles fra færdselslovens øvrige frakendelsesregler.