23948sdkhjf

2-cifret milliardtab i Maersk

2016 var et rigtigt skidt år for Maersk Line.

A.P. Møller – Mærsk kom ud af 2016 med et tab på 1,9 milliarder USD (13,2 millarder DKK). Det blodrøde regnskab skyldes store underskud i Maersk Line (-376 mio. USD), Maersk Drilling (-694 mio USD), og Maersk Supply Services (-1.2 mia. USD).

Maersk Line måtte notere et tab på 376 mio. USD (2,6 milliarder DKK) på grund af ratekrisen i containerfarten. Til sammenligning hentede Maersk Line et overskud på 1,3 milliarder USD i 2015. Containergiganten led især i første halvår, hvor efterspørgslen efter containertransport voksede mindre end forventet med ekstremt lave fragtrater til følge.

A.P. Møller – Mærsks ledelse fremhæver selv udviklingen i andet halvår – og især i fjerde kvartal – oplevede containerrederierne en gradvis forbedring af markedsvilkårene på grund af øget efterspørgsel og reduceret tilgang af ny tonnage.

Ratekrisen banede som bekendt vejen for øget konsolidering i branchen. Dertil kom konkursen i det store sydkoreanske containerrederi Hanjin.

Alt sammen noget, der giver anledning til forsigtig optimisme . Her er det værd at bemærke, at flere uafhængige analytikere har påpeget, at containerskibsfartens underliggende problem med overkapacitet tager til i indeværende år, hvor tilgangen af ny tonnage ventes at overstige oplægning og ophugning markant.

Omsætningstab

Samlet set måtte A.P. Møller – Mærsk over konglomeratets otte forretningsområder notere en omsætningsnedgang fra 40,3 mia. USD i 2015 til 35,5 mia. USD sidste år.

Hovedårsagen er ud over de lave fragtrater den lave oliepris, der nåede det laveste niveau i starten af 2016.

Det har ikke bare ramt Mærsk-gruppens olieforretning, hvor Drilling tabte 694 mio. USD og Supply Services fik et minus på 1,2 mia. USD på grund af store nedskrivninger på selskabernes aktiver.

APM Terminals resultat faldt fra 654 mio. USD i 2015 til 438 mio. USD i 2016. Det skyldes , at terminalselskabet – der i de senere år har udvidet forretningen med flere terminaler, heraf mange i olie-afhængige udviklingsøkonomier, der også er ramt af den lave råoliepris.

2017-forventninger

A.P. Møller-Mærsk ledelse tager i årsrapporten forbehold i prognosen for 2017, på grund af usikkerhed omkring udviklingen på de markeder, som gruppen er aktive på. Forventningerne er - i overensstemmelse med opsplitningen af koncernen – nu opdelt i to.

For Transport & Logistics-divisionen – lyder prognosen for Maersk Line på en forbedring på af det underliggende resultat på omkring én milliard USD (-384 mio. USD).

For APM Terminals, Damco, Svitzer og Maersk Container Industry) er forventningen en underlæggende profit på 500 mio. USD. Købet af Hamburg Süd er ikke medtaget i forventningerne for Transport & Logistikdivisionen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063