23948sdkhjf

Nye striber guider bilisterne

Hillerødmotorvejen med i forsøg.

Fra den 8. februar vil trafikanterne på Hillerødmotorvejen møde et nødspor, som er markeret med ubrudt kantlinje. Den skal hjælpe trafikanterne med at køre korrekt i nødsporet i myldretiden om morgenen.

Ved etablering af forsøgsordningen af kørsel i nødspor på M13 blev nødsporsstrækningen afmærket med en punkteret kantlinje. Vejdirektoratet vurderede dengang sammen med politiet, at bilisterne ville have svært ved at forstå, at de gerne måtte krydse den fuldt optrukne kantlinje. Men det har faktisk vist sig, at 20-30 trafikanter om dagen overskrider den punkterede kantlinje og bruger nødsporet, når det er lukket.

-Kørsel i nødspor på Hillerødmotorvejen er en god måde at hjælpe bilisterne med at komme nemmere og hurtigere frem i morgentrafikken. Men vi kan tydeligt se, at der er en del trafikanter, som har haft svært ved at forstå den punkterede kantlinje. Derfor ændrer vi den stiplede kantlinje til en ubrudt kantlinje, som trafikanterne kender til og kender betydningen af, siger Lene Krull, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

-Det er vigtigt, at nødsporet holdes fri fra almindelige bilister udenfor myldretiden, hvor hastigheden er 110 km/t, så nødsporet kan anvendes af udrykningskøretøjer og billister i en nødsituation, som har brug for at trække ind til siden. Når bilisterne vælger at køre i nødsporet, mens det er lukket, så svarer det til at overhale indenom – det er både farligt og ulovligt, fastslår Lene Krull.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094