23948sdkhjf

Maut-rekord i Tyskland

Gang i hjulene skæpper i forbundskassen.

Kilometerafgiften på lastvogne på de tyske motorveje kostede sidste år den europæiske transportbranchen 4,63 milliarder euro – cirka 34,4 milliarder kroner. Det er den hidtil største maut-regning, siden kilometerafgiften blev indført i 2006.

Årsagen til rekorden er naturligvis, at der for alvor er kommet gang i hjulene i den tyske og store dele af den europæiske økonomi.

Det skriver Verkehrsrundscahu.

Den hidtidige maut-rekord blev sat i 2010, hvor Forbundsrepublikkens maut-indtægter nåede op på 4,5 mia. euro.

Det er dog kun 3,4 mia. euro, der når frem til den tyske statskasse. Godt 1,2 milliarder går til at drive opkrævningssystemet og til udbetaling af kompensation til tyske vognmænd.

Forbundsdagen i Berlin besluttede i december, at gøre alle forbundsveje maut-pligtigie fra midten af 2018. Dermed udvides de maut-pligtige vejstrækninger med omkring 40.000 kilometer. Det ventes at øge maut-indtægterne med op mod to milliarder euro årligt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064