23948sdkhjf

Rygter om ny elefantjagt

DTL-kommentar til "rygter" om et permanent overhalingsforbud for lastvogne.

Så blev det atter jagtsæson på elefanterne. Denne gang på Fyn.

Ikke sådan i klassisk forstand, men udmøntet i den jævnligt tilbagevendende salve i offentligheden mod de såkaldte ”elefantoverhalinger”, der angiveligt får blodtrykket til at stige hos den danske bilist.

TV2 Fyn havde i sidste uge åbenbart opfanget signaler om, at man nu var parat med et permanent overhalingsforbud på det meste af den vestfynske motorvej. Ingen af de mulige kilder til sådan et ønske er dog trådt frem som ophavsmanden til historien.

Men det kom i TV, og det blev sendt, og det er ganske vist: En lille fjer kan nok blive til fem høns!

Sandt er det i hvert fald, at en følgegruppe for forsøg med overhalingsforbud for lastbiler ledet af Vejdirektoratet siden 2009 har mødtes for at analysere behovet og følgerne af overhalingsforbud for lastbiler på motorveje nærmere. Her sidder både repræsentanter fra myndigheder og branchen, men ingen kan bekræfte, at et permanent overhalingsforbud på den vestfynske motorvej er i støbeskeen.

At overhalingerne så opfattes som hindrende for altid at kunne køre maksimal hastighed på et givent motorvejsstykke tilskriver adm. direktør i DTL Erik Østergaard tidens stigende krav om, at have fri bane i alle situationer:

"Vi må have noget proportionalitet ind i dette her: Skulle man totalt forbyde lastbiler at overhale i trafikken, må myndighederne dokumentere, at det ikke er mere indgribende, end hvad der er nødvendigt. Og så må forbuddet ikke være mere vidtgående, end formålet tilsiger. Så langt er vi ikke nået på de strækninger, hvor lastbiler stadig må overhale.”

Omtanke ikke forbudt
Erik Østergaard mener, at danske vognmænd og chauffører generelt er gode til at følge reglerne og overholde forbuddet mod overhaling på de skiltede strækninger – men vil alligevel opfordre branchen til, at reglerne følges nøje:

”De nuværende afgrænsede tider med forbud på visse strækninger forekommer langt overvejende velbegrundede hos vognmænd og chauffører, som derfor accepterer reglerne og overholder dem. Et øget omfang uden gode begrundelser kan derimod virke urimeligt. Men det er heller ikke forbudt at tænke sig om som chauffør, før man begiver sig ud i anden vejbane for at komme udenom. Og det er heller ikke forbudt at lette foden fra pedalen, når man overhales.”

Konklusionen på det seneste møde i den nævnte ”følgegruppe” var i øvrigt, at Politiet og Vejdirektoratet efterfølgende vil overveje hvilke målinger og analyser der med fordel kan gennemføres til yderligere belysning af konsekvenser ved overhalinger med lastbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063