Nye medier vinder fortsat frem
Andelen af virksomheder, der aktivt bruger sociale medier, er igen steget markant. I dag er 64 pct. af virksomhederne ”på” mod 56 pct. sidste år og 40 pct. i 2013.
Det er især sociale netværk som Facebook og LinkedIn, virksomhederne bruger. Hver fjerde virksomhed bruger mere end ét socialt medie. Den fortsatte udbredelse af sociale medier ses inden for alle brancher og alle virksomhedsstørrelser.
Det er nogle af pointerne i temapublikationen IT-anvendelse i virksomheder 2016 fra Danmarks Statistik, som udkommer i dag. I publikationen kan man blandt andet også læse, at:
Virksomheders e-salg stiger støt, og 29 pct. af virksomhederne havde e-salg i 2015.
12 pct. af virksomhederne anvendte i 2015 big data analyse – særligt virksomheder, der arbejder inden for information og kommunikation.
I fire ud af fem virksomheder kan medarbejderne arbejde hjemmefra.
Hver fjerde virksomhed øgede sidste år deres investeringer i it-sikkerhed, og 58 pct. har udarbejdet retningslinjer til medarbejderne vedr. it-sikkerhed
Resultaterne dækker hovedsageligt virksomheder med 10 eller flere ansatte, men som noget nyt indeholder publikationen også et afsnit om it-anvendelse i virksomheder med 5-9 ansatte.