Dansk IT-teknologi i engelsk lufthavn
Det danske IT-firma BLIP Systems, der har hovedsæde i nordjyske Vester Hassing, oplyser, at Bristol Lufthavn i England har installeret selskabets kø- og flowstyringsløsning BlipTrack.
Løsningen gør det muligt for Bristol Lufthavns ledelse at modtage oplysninger både i realtid og historisk om specifikke mønstre såsom gangruter, benyttelse af ind- og udgange, og tid tilbragt på bestemte områder som for eksempel parkeringspladser, check-in, sikkerhedstjek, lounger, gates, med mere. Ledelsen får et indblik i, hvordan forstyrrelser eller ændringer påvirker standardadfærden, og hvordan man kan optimere hvert område, for at det fungerer optimalt.
Styring af passager-flow
Ifølge en skriftlig meddelelse fra BLIP Systems udtaler Paul Davies, driftsleder i Bristol Lufthavn:
- Vi ønskede at indføre en moderne teknisk løsning på de udfordringer, som lufthavne står over for med hensyn til at forbedre styringen af flowet af kunder gennem terminalen. Vi havde meget høje forventninger, inden dette system blev introduceret, og jeg er meget glad for at sige, at udfaldet har vist sig at være en stor succes. Systemet giver mulighed for yderligere udvidelser, hvilket vil lade os indføre andre langsigtede løsninger i fremtiden, siger Paul Davies.
Christian Bugislaus Carstens, marketingschef hos BLIP Systems:
- For at forstå og forbedre de enkelte områder af driften af en lufthavn er det vigtigt, at den rejsendes oplevelse ses som en enkelt proces i stedet for en række isolerede hændelser. Forståelsen for at alle de enkelte hændelser påvirker hinanden, er nøglen til at åbne op for potentielle forbedringer. Præcise flow- og ventetidsoplysninger hjælper til at forstå, optimere og forbedre en lufthavns processer og til at fastholde acceptable ventetider, siger Christian Bugislaus Carstens.
Ifølge BLIP Systems benytter flere end 30 internationale lufthavne i verden den danske teknologi. Heriblandt Schiphol Lufthavn i Amsterdam, JFK Lufthavn i New York, København, Oslo, Bruxelles, Gen og Auckland.