Gul nummerplade vinder terræn
Give Trailer Service ApS i Give har nu flaget den første danske blokvogn, som har været på udenlandsk nummerplade i en periode, tilbage til en gul dansk nummerplade.
Det sker, efter at nye regler, som lader blokvogne registrere med almindelig gul nummerplade, trådte i kraft 1. januar.
Blokvognen tilhører ICT Logistics A/S i Herning, og har oprindeligt fra ny været dansk godkendt med en blokvognsplade. Den har dog i en lang periode har været tvunget til at være udflaget og registreret på en lettisk nummerplade hos et baltisk datterselskab, fordi de litauiske myndigheder siden starten af 2015 ikke accepterede den særlige danske blokvognsplade.
Med udfasningen af blokvognspladen og implementeringen af blokvognene i DMR (Digitale Motorregister), er det nu ikke længere et problem at køre i lande som Litauen med en dansk registreret blokvogn og derfor flages blokvognene nu tilbage til Danmark.
Den hjemflagede blokvogn vil i den kommende periode få følgeskab af flere udenlandske blokvogne, som skal flages tilbage.
-Vi har allerede et par blokvogne på udenlandske nummerplader stående, som skal flages hjem til Danmark, og der er flere på vej, fortæller værkstedschef hos Give Trailer Service ApS, Ove Jørgensen, der glæder sig over de nye danske regler.
Stor tilfredshed hos DTLs blokvognsfolk
Hos erfagruppen DTL Kran Blok Erfa, der gennem de to sidste år har arbejdet hårdt på at få blokvognspladen erstattet af en almindelig gul nummerplade, er der stor begejstring over, at det lykkedes.
-Overgangen fra blokvognsummerpladen til en almindelig gul nummerplade og optagelse i DMR, er en stor administrativ lettelse for erhvervet. Både med hensyn til at få indregistreret blokvogne, hvor det indtil nu har været sværere at få udleveret en blokvognsplade, når blokvognen var blevet godkendt, og ved transporter i udlandet, fordi den gule nummerplade samt den tilhørende registreringsattest er EU-konform, siger formand for DTL Kran Blok Erfa, Frank Segall, Esbjerg.
Kran Blok Erfa har i flere år arbejdet intenst med at overbevise myndighederne om, at det danske manuelle registrerings- og arkivsystem for blokvogne var utidssvarende og gav bøvl, når man kørte i udlandet. Erfagruppen fik her stor hjælp af Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen og Dansk Erhverv.
Vindmølletransportører ramt
Problemerne blev for alvor synlige, da der i januar 2015 opstod problemer i Litauen, hvor myndighederne pludselig nægtede at behandle ansøgninger om tilladelse til brug af danske blokvogne i landet med henvisning til, at de danske attester på blokvognene ikke opfylder formkrav til disse attester efter EU standard.
Resultatet af problemerne var bl.a., at ingen dansk transportør kunne udføre særtransporter ind eller ud af Litauen med dansk materiel – herunder transport af vindmøller, eller komponenter til vindmøller. Det bliver nu igen muligt med den nye gulpladeordning.