Naturligt at fartstid registreres digitalt
Danskerne er vant til at klare bankforretninger og skat hjemme fra computeren, og derfor er det helt naturligt, at Søfartsstyrelsen nu gør de søfarendes registrering af fartstid individuel med en digital løsning.
Rederierne glæder sig over, at der nu bliver lettere adgang til søfartsbeviser.
Målet er at mindske det administrative bøvl for alle parter, når Søfartsstyrelsen digitaliserer registreringen af fartstid. Det er et ganske fornuftigt skridt frem, mener Danmarks Rederiforening.
-Vi er jo vant til at bruge vores Nem-ID, når vi skal i banken eller i dialog med SKAT. Her handler det om, at den enkelte sømand skal sikre, at myndighederne har de nødvendige oplysninger om fartstid til at udstede søfartsbeviser. Det er oplagt noget, som foregår direkte mellem den sejlende og myndighederne, så jeg finder det naturligt, at vi fremover holder rederierne ude af den arbejdsgang, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Mindre bøvl
Givet at den nye løsning foregår direkte og digitalt, så bortfalder rederiernes obligatoriske indberetning for på- og afmønstringer for danske skibe således også fra årsskiftet. Den nye løsning skulle gerne gøre det mindre bøvlet for det Blå Danmark.
-Vi er med på at tage de digitale landvindinger, som rent faktisk gør det nemmere for aktørerne i det Blå Danmark og det her er en af dem. Derfor er det godt, at Søfartsstyrelsen står bag deres nye system, som nemt og hurtigt skal give de søfarende adgang til at indtaste fartstid og hente beviser, fortsætter Jakob Ullegård.
Den årlige mønstringsstatistik, som tidligere har betydet en ekstra arbejdsgang for flere rederier, bliver fra og med årsskiftet også en del af Rederiforeningens faste dataindsamling for beskæftigelsen til både vands og lands hos rederierne. Det tegner også til en lille, administrativ lettelse for rederierne.