Forfatter i førerhuset
SCT Transport havde stillet bil og chauffør til rådighed, og med var også DTL-direktør Erik Østergaard. Formålet var at sætte fokus på trafiksikkerhed.
Jens Christian Grøndahl er, udover at været forfatter, også tilknyttet Altinget.dk som kommentator. I den forbindelse kastede Grøndahl sig i slutningen af 2016 ind i debatten om højresvingsulykker. DTL-Danske Vognmænd tilbød straks en tur med rundt i morgentrafikken.
-Først og fremmest blev jeg glad for, at en person uden for branchen, en person der ikke til daglig arbejder med trafiksikkerhed, gik så direkte ind i debatten, som Grøndahl gjorde, siger administrerende direktør i DT, Erik Østergaard.
-Vi var jo ikke enige om alt. Men jeg ser det som helt afgørende, at trafiksikkerhed ikke bliver et emne, som kun branchen og eksperter diskuterer. Med Grøndahls kommentar fik vi alle sammen muligheden for at få bredt debatten ud, og dermed nå ud til langt flere mennesker. Det er vigtigt. Og at få flere nuancer ind i synet på, hvad der rent faktisk gøres, og hvordan en chaufførs eller vognmands virkelighed ser ud, er selvfølgelig også vigtigt for mig, fortsætter Østergaard.
Jens Christian Grøndahl takkede straks ja til tilbuddet om at komme med på en kørsel rundt i København i morgentrafikken – for ved selvsyn at erfare hvordan trafikvirkeligheden ser ud fra en lastbils førerhus.
Hvordan påvirkes adfærden?
Efter turen sagde Jens Christian Grøndahl bl.a således:
-Det var jo interessant, jeg har aldrig kørt med i en lastbil før. Det var meget interessant at opleve, hvad sådan en moderne lastbil kan, og at man næsten har elimineret den blinde vinkel, ved hjælp af spejle og kameraer. Det er altså et andet sted, at der kan gøres noget mere for sikkerheden. Jeg kunne godt forestille mig et signal - ligesom man har det, når lastbilen bakker - i forbindelse med at lastbilen svinger. Og så er der jo hele spørgsmålet om adfærd, som vi også har talt meget om i dag, både chaufførens men i allerhøjeste grad også cyklistens adfærd, og hvordan vi påvirker den.
Erik Østergaard:
-Jeg håber selvfølgelig, at vi med turen her kan give ekstra liv til trafiksikkerhedsdebatten. Det er jo paradoksalt, at vi alle færdes i trafikken hver dag, men kun sjældent debatterer det. Med Grøndahls indtog i debatten er der en ny stemme, som måske kan nå nogle andre ører. Kan vi bidrage til at få flere til at tænke sig lidt mere om – både cyklister og lastbilchauffører – når de færdes i trafikken, så er meget opnået.
-Over en årrække har tendensen været faldende, altså færre ulykker. Men nogle år stikker det pludselig af, som det fx gjorde i 2016 med 7 dræbte. Jeg tror derfor, at vi skal blive ved med at finde nye måder at bringe problematikken frem på, minde trafikanterne om det på nye måder - og forny vores kampagnemetoder. Det synes jeg, vi er forpligtede til. Men til syvende og sidst, så er det altså ikke kun et spørgsmål om kommunikation – det er først og fremmest ansvarlighed, omtanke og opmærksomhed i trafikken, der kan redde liv, slutter Erik Østergaard.