Klar til grønlandstrafik
I oktober meldte det grønlandske rederi Royal Arctic Line (RAL) pludseligt og højst overraskende ud til dets medarbejdere, at selskabet ville omlægge rutenettet fra 2019, og at den nye rute ikke ville omfatte Aalborg Havn, der ellers har været basishavn for grønlandstrafikken i 45 år.
Udmeldingen kom bag på presse, brancheiagttagere og ikke mindst Aalborg Havn A/S, der i 2010 ellers forlængede kontrakten på samarbejdet med RAL frem til 2022.
Varm på Aarhus Havn
Rygterne gik på, at RAL især havde set sig varme på Aarhus Havn som destination i stedet for Aalborg Havn, og havnedirektør i Aarhus Havn, Jakob Flyvbjerg Christensen, bekræfter da også, at han kort inden RAL-udmeldingen havde mødtes med rederiets administrerende direktør, Verner Hammeken.
- Vi har da kommunikeret med Royal Arctic Line, men vi er ikke en del af det – det er noget, der foregår mellem Royal Arctic Line og Aalborg Havn. Jeg kan da godt forstå, at man er frustreret i Aalborg, for man har været basishavn for grønlandstrafikken i 45 år. Men jeg kan også sagtens forstå, at grønlænderne tænker, at man i Grønland selv vil bestemme, hvor man vil sejle hen, og at man gerne vil gøre op med basishavn-konceptet, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
Han tilføjer, at Aarhus Havn står klar til at tilbyde RAL en havn med gode forbindelser ud i verden, skulle chancen byde sig.
- Aalborg har to ugentlige direkte containerfrekvenser til Hamborg og Rotterdam. Vi har 37 ugentlige containerfrekvenser til 19 direkte destinationer i hele verden, så der er en kæmpe forskel på, hvad man kan få i Aarhus i stedet for. Der må være noget vundet ved, at man sejler direkte til Aarhus i stedet for Aalborg. Man ville kunne skippe feeder-leddet med lastbil eller skib mellem Aalborg og Aarhus, så der er for mig at se en fordyrende ekstra trafik, som der kan effektiviseres på, siger havnedirektøren og tilføjer, at der er plads til Royal Arctic Line på Aarhus havn:
- Selvfølgelig har vi plads til Royal Arctic Line. Vi kan tage dem i morgen, hvis det er. Men vi er også i konkurrence mod blandt andet havnene i Reykjavik og Rotterdam, så vi skal sørge for at være så konkurrencedygtige i vores priser, service og kvalitet, at de vil hertil. Og hvorfor skulle Royal Arctic Line ikke nyde godt af den konkurrence, spørger Jakob Flyvbjerg Christensen.