Tag udfordringen op
De brancher, der står næst i kø til at blive ramt af den såkaldte disruption, kan meget vel blive supermarkeder og transportbranchen. Sådan lyder budskabet ifølge Ritzau til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), der mandag havde inviteret en bred kreds af virksomhedsledere, eksperter og fagforeningsfolk til Marienborg for at diskutere fremtidens arbejdsmarked og disruption.
Et af budskaberne på mødet var, at om fem til ti år vil der formentlig ikke være lastbilchauffører mere, fordi bilerne vil kunne køre selv. Men det er en sandhed med modifikationer, lyder det fra Karen Roiy, public affairs chef i ITD.
-Den virkelighed, transport- og logistiksektoren ser ind i dag og de kommende ti år, er i høj grad præget af en øget digitalisering og automatisering. Det er positivt, fordi det vil bidrage til en langt mere effektiv sektor og vækst til dansk erhvervsliv. Men der går mange år, førend sektoren bliver fuldautomatiseret, og derfor kan lastbilchaufførerne fortsat sove trygt om natten, siger hun.
-Virkeligheden er, at selvom branchen bliver stadig mere digitaliseret og automatiseret, så vil der altid være behov for arbejdskraft i transport- og logistiksektoren. En række chauffører vil indgå i nye funktioner andre i de mange transportspecialer hvor den fulde automatisering ikke ligger lige for. På kort sigt vil chaufføren dermed formentlig blot få nogle nye funktioner, på længere sigt vil nogle job måske forsvinde, men der vil altid opstå nye muligheder. Derfor skal vi ikke frygte udviklingen, men gribe den.
Danmark skal tage greb om digitaliseringen
I stedet for at frygte digitaliseringen og den udvikling, der følger med, skal Danmark tage del i arbejdet med at forme digitaliseringen og dens betydning for vores samfund, understreger Karen Roiy. Det, der i ITD’s optik er vigtigt, er, at Danmark er i gear til at tage fat på digitaliseringen og se de muligheder, der ligger i den.
- Set med danske øjne, så kommer vi ikke uden om, at digitaliseringen er afgørende for den danske eksport og dermed også for dansk økonomi. Men vi skal også se ud over de danske grænser. Europæisk vækst forudsætter et stærkt, digitalt indre marked. Det vil ikke bare styrke det europæiske marked. Det vil også øge værdien af danske og europæiske produkter i konkurrencen med Kina, USA og resten af verden.
Netop derfor har ITD sendt rapporten ”Disrupting Europe – from laggard to digital frontrunner” på gaden sammen med Tænketanken Europa, Google, SE og Region Midtjylland, som udpeger de barrierer og løsninger, der ligger foran virkeliggørelsen af et digitaliseret indre marked. Håbet er, at dette arbejde kan indgå i Europa-Kommissionens og også gerne den danske regerings arbejde fremover.
Hun henviser til, at et godt sted at indlede digitaliseringsindsatsen for Danmark er transport- og logistiksektoren. En digitalisering og automatisering af hele transport- og logistikkæden fra produktionsvirksomhed over transport (vej, luft, sø eller bane) og hele vejen ud til kunden kan give Danmark en række fordele. Det vil øge effektiviteten og produktiviteten i hele transportkæden og give Danmark nogle fordele i forhold til de markeder, vi gerne vil ind på.
Derfor opfordrer ITD også til, at man åbner op for at gøre Danmark til et transporttestcenter for nye teknologier på transportområdet.