23948sdkhjf

Scandlines’ nye hybridfærge i drift

M/F Copenhagens første tur med passagerer.

Onsdag den 21. december 2016 medtager Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock, M/F Copenhagen, for første gang passagerer, når den klokken 09:00 afgår fra Gedser mod Rostock.

Scandlines’ nye hybridfærge blev indregistreret mandag den 19. december 2016 og afsejlede samme dag fra det fynske værft FAYARD A/S. Tirsdag den 20. december 2016 foretog M/F Copenhagen øvelsessejladser mellem Gedser og Rostock og sættes i dag den 21. december 2016 klokken 09:00 fra Gedser i ordinær drift.

M/F Copenhagen er den anden af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. M/F Copenhagen erstatter M/F Kronprins Frederik, der herefter skal fungere som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden. Med en ekstra færge, der kan indsættes på begge ruter, sikres såvel den samlede kapacitet som stabiliteten i sejlplanerne.

- Jeg glæder mig over, at vores kunder i dag kan tage dette fantastiske skib i brug, der sammen med søsterskibet Berlin også er verdens største hybridfærge. De nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib og er en væsentlig opgradering af den centrale og østeuropæiske transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

Scandlines har sammen med producenten af skibenes dieselelektriske motorer MaK/Caterpillar vurderet, at det er nødvendigt at ombygge indsprøjtningssystemet (common rail) i M/F Berlins og M/F Copenhagens motorer. De nye indsprøjtningsmoduler kan desværre ikke leveres tidligere end 1. januar 2017, hvorfor denne ombygning vil blive gennemført for begge færgers vedkommende i løbet af januar 2017. I den måned afløser M/F Kronprins Frederik de to nye skibe på skift, og værftsopholdet vil derfor ikke påvirke sejlplanen for ruten Gedser-Rostock.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046