Splittet Europa-Parlament betyder uvished
Europa-Parlamentets Miljøudvalg stemte i går for at inkludere skibsfart i EU’s kvotehandelssystem – det såkaldte ETS.
Afstemningen i Miljøudvalget gik imod anbefalingen fra Europa-Parlamentets Industriudvalg, som stemte for at holde skibsfarten ude af kvotehandelssystemet for blot en måned siden. Danmarks Rederiforening ærgrer sig over, at EU-politikerne laver europæisk særlovgivning i EU i stedet for at skubbe på for globale løsninger i FN’s søfartsorganisation (IMO).
Søfart skal inkluderes i EU’s kvotehandelssystem i 2023, såfremt en global IMO-aftale om skibsfartens CO2-udledninger ikke er operationel fra 2021. Det blev udfaldet af dagens afstemning i Europa-Parlamentets Miljøudvalg, som går imod den tilsvarende anbefaling fra Industriudvalget. Det efterlader Parlamentets ordfører, Ian Duncan, med et vanskeligt mandat forud for Europa-Parlamentets forestående forhandlinger med Rådet og Kommissionen, mener rederiforeningen.
Manglende hensyn
Den tidsplan, som Miljøudvalget har foreslået, tager ikke hensyn til de internationale klimaforhandlinger, advarer Bendt Bendtsen, som sidder i Europa-Parlamentets konservative gruppe (EPP):
-Ved at inkludere søfart i kvotehandelssystemet, hvis vi ikke har et operationelt internationalt system i 2021, har mine kollegaer desværre valgt en regional tilgang, der ignorerer de langsigtende konsekvenser for både for miljøet og europæisk vækst. Når kun en lille del af den globale søfart går igennem europæiske havne, kan dagens afstemning i Miljøudvalget være med til at kortslutte køreplanen for de internationale klimaforhandlinger i FN’s søfartsorganisation, IMO, mener Bendt Bendtsen, som selv sidder i Industriudvalget.
-Industriudvalget bakker fortsat op om vores anbefaling om, at søfart skal reguleres globalt, for ellers sender vi bare søtransport og dermed europæiske arbejdspladser ud af Europa. Jeg vil følge de internationale beslutninger om det her meget tæt, opsummerer han.
Med et splittet Europa-Parlament vil medlemsstaterne få en nøglerolle i at sikre, at skibsfart ikke bliver inkluderet i den endelige lovgivning, som efter planen bliver besluttet i andet kvartal af 2017.
Redere har ellers besluttet sig
Anbefalingen fra Europa-Parlamentet kommer på et afgørende tidspunkt, hvor danske rederier har besluttet at reducere deres klimabelastning i samme hastighed som resten af verden for at nå målene i klimaaftalen fra Paris. Det betyder, at søfart lige som andre sektorer skal være CO2-neutral i anden halvdel af dette århundrede.
-Afstemningen var en unik mulighed for vores EU-politikere til at vise støtte til internationale fremskridt og for at holde IMO op på deres køreplan. I stedet for ender vi med, at signalerne fra EU er i modstrid med de internationale forhandlinger i IMO. Det gavner hverken klimaet eller søfarten. Danmarks Rederiforening vil ikke desto mindre fastholde en ambitiøs klimapolitik og arbejde for fremskridt i FN-regi, siger Simon C. Bergulf, EU-direktør i Danmarks Rederiforening.