23948sdkhjf

Vigtig tværforbindelse mangler

Komité er ikke tilfreds

En bred forligskreds har netop bevilget 65 mio. kr. til forundersøgelse og VVM-undersøgelse af en ny midtjysk parallelmotorvej.

Hærvejskomitéen glæder sig over de politiske resultater, men påpeger alvorlig mangel i undersøgelsen – vigtig tværforbindelse mangler i de korridorer, der skal undersøges –tværforbindelse er afgørende for den vigtige aflastning af Vejle Fjord-broen og bedre forbindelse fra Fyn til Billund Airport

Forundersøgelsen strækker sig hele vejen fra Hobro til Haderslev og på strækningen fra Give til Haderslev er der bevilget penge til VVM-undersøgelse, som er næste skridt i processen.

-Vi glæder os naturligvis over, at der tages endnu et stort og vigtigt skridt i realisering af parallelmotorvejen. Og vi skylder stor tak til den brede forligsskreds for at holde momentum og sikre hurtigst mulig fremdrift i en sag, som er vigtig for Danmarks store eksport af varer, siger formand for Hærvejskomitén, Poul Andersen, som også er medlem af regionsrådet for Region Syddanmark.

-Men i samme åndedrag må vi også påpege, at der mangler et meget vigtigt led for at opnå maksimal aflastning på Vejle Fjord-broen: Tværforbindelsen fra parallelmotorvejen til og fra Fyn/Sjælland. Denne forbindelse er helt vital for aflastningen på Vejle Fjord-broen, som er godt på vej til at være fyldt helt op om ganske få år, påpeger Poul Andersen.

Tværforbindelsens betydning er dokumenteret i Vejdirektoratets seneste rapport fra 1. juli i år. Her undersøges bl.a. Korridor B og Korridor B+, hvor forskellen er netop tværforbindelsen, og betydningen for aflastning på Vejle Fjord er meget markant:

•Med Korridor B (uden tværforbindelse) aflastes Vejle Fjord-broen med 5.800 biler i døgnet

•Med Korridor B+ (med tværforbindelse) aflastes Vejle Fjord-broen med 17.900 biler i døgnet

Vejle Fjord-broen er et af de mest presserende trængselsproblemer på E45, og det er ikke realistisk at udvide yderligere med en helt ny bro. Derfor henstiller Hærvejskomitéen kraftigt til, at man også inddrager tværforbindelsen i forundersøgelser og VVM-redegørelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.061