Aarhus Havn satser stort
Verdenshandelen bliver transporteret med større og større skibe, og det kræver vanddybde. Den har man i Aarhus, og derfor har Aarhus Havn lanceret en helt ny og unik operationsform, der har store perspektiver.
Ship-to-ship (STS) betyder, at meget store skibe kan sejle ind til Aarhus Havn, og her sker der så en omlastning til mindre skibe, som kan sejle ind i havne med mindre vanddybde.
Premieren på den nye operationsform er netop overstået. Tørlastskibet, True Love, ankom til Aarhus fra Ukraine med en stor sending sojabønner, der via STS blev fordelt på fire mindre coastere. Produktiviteten var i fokus og nåede sit højeste, da man omlastede 841 tons søjabønner i timen.
-Alle ved, at udviklingen går imod større og større skibe, fordi det giver en omkostningsreduktion, og da vi har vanddybden til de store skibe her i Aarhus, var STS et oplagt satsningsområde for os, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen.
Han er rigtig godt tilfreds med premieren – og også med den forpremiere, der foregik i oktober, hvor man flyttede biobrændsel for Dong.
-Vi er den eneste erhvervshavn i Danmark, der kan tilbyde den type operation, hvor vi omstiller vores containerkraner til at arbejde med bulk i løbet af få timer. Og jeg er faktisk imponeret over den produktivitet, vi gennemførte operationen med, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
STS-Operationerne vil være kendetegnet ved at have samme høje effektivitet, som man kender fra containeroperationer – med mange hurtige og tunge løft.