Containerhammeren falder fra nytår
Fra 1. januar 2017 skal speditørerne være opmærksomme deres ansvar for at opgive korrekt vægt, hvis de optræder som afskiber af containere og veksellad, der skal transporteres på lastbil.
Fra nytår træder der en dansk bekendtgørelse i kraft, som slår fast, at der skal udstedes en erklæring om vægten på den container eller det veksellad, der transporteres. Erklæringen skal udstedes til den transportvirksomhed, der varetager transporten af containeren eller vekselladet. I de tilfælde, hvor de oplysninger, som afskiberen har afgivet, er fejlagtige eller mangler, og køretøjet eller vogntoget er overlæsset, straffes både afskiberen og transportøren med bøde, udstedt af politiet.
Formanden for Fagudvalg VEJ & BANE i Danske Speditører, Karl Christensen, minder om, at den nye bekendtgørelse henviser til et EU-direktiv og en dansk lov.
- Der er derfor ikke tale om et krav, der kommer som et lyn fra en klar himmel. Det nye er formentlig, at politiet vil kontrollere det i større omgang - og håndhæve det på en anden måde – end hidtil, siger Karl Christensen.
Alle skal være opmærksomme på, at definitionen af afskiber-begrebet følger linjen i reglerne om vejning af containere, der skal transporteres med skib: Det er den retlige enhed eller den fysiske eller juridiske person, der er ”anført på konnossementet eller på et tilsvarende transportdokument som afskiber, eller i hvis navn eller på hvis vegne, der er indgået transportkontrakt med transportvirksomheden”.
Karl Christensen siger, at ansvaret dermed også gælder for speditører, der optræder som afskiber, og at det er der ikke noget konstruktivt at indvende imod.
- Som vi skrev i høringssvaret til bekendtgørelsen i slutningen af oktober 2016, savner vi stadig en nærmere forklaring på, hvad der menes med en erklæring. Taler vi om en egentlig vejeattest eller blot en erklæring om, at vægten er korrekt angivet? Lad os håbe, at der kommer en forklaring på det meget snart, siger Karl Christensen