23948sdkhjf

Chaufførmangel bremser væksten

Tvis Vognmandsforretning har ordrebogen fuld, men mangler arbejdskraft.

Bygge- og anlægssektoren i Danmark har overvundet finanskrisen. Det mærker man i Tvis Vognmandsforretning, der gerne vil gribe de gunstige markedsvilkår og udvide forretningen. Men chaufførmanglen bremser vækstambitionerne.

Virksomheden er stolt over de forhold, de tilbyder de ansatte, og håber, at gode arbejdsvilkår kan tiltrække flere kvalificerede kollegaer.

Hos Tvis Vognmandsforretning kører chaufførerne i nye, førsteklasses specialbyggede kranbiler. De har gode muligheder for at videreuddanne sig, og flere steder i landet har Tvis lokationer med opholdslokaler og badefaciliteter med mere.

Sammen med Uddannelsescenter Holstebro og de lokale jobcentre arbejder vognmandsforretningen samtidig aktivt for at få flere til at interessere sig for chaufførfaget, og det er nødvendigt, hvis virksomheden fortsat skal kunne ekspandere uden at spænde chaufførerne for hårdt for.

- Vi har svært ved at skaffe den rigtige arbejdskraft. Jeg tror blandt andet, det skyldes, at der er en misforståelse af, at vi ”bare” transporterer gods fra A til B, men i virkeligheden kører vores chauffører jo rundt i specialbyggede kranbiler og løser en række krævende opgaver på byggepladser landet over. Vi arbejder på, at alle vores chauffører skal blive faglærte, og de har gode vilkår, men for at undgå at de skal løbe for stærkt, har vi brug for flere kvalificerede kollegaer, forklarer Preben Sørensen, der er direktør hos Tvis Vognmandsforretning.

Ordnede forhold

Ifølge en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har lavet for Ugebrevet A4 og Avisen.dk, af hvilke job, der er mest prestigefyldte, ligger danske lastbilchauffører på en 84. plads ud af 100. En placering, som de ansatte i TVIS Vognmandsforretning dog ikke synes er berettiget.

Lastvognschauffør Peter Malling Jensen har været i virksomheden i 24 år.

- Jeg synes, det er et spændende og vigtigt arbejde, jeg laver. Når vi for eksempel er ude på byggepladser og laver kranarbejde, håndterer vi ofte udstyr for flere millioner kroner for ikke at nævne det sikkerhedsmæssige ansvar, der også hører med. Samtidig er vi heldige at køre rundt i branchens bedste biler, og det betyder virkelig noget i hverdagen, at materiellet er sikkert og pålideligt, fortæller Peter Malling Jensen.

Kranchaufføren Søren Skafte besluttede sig for at søge til TVIS efter en årrække væk fra branchen.

- Jeg er positivt overrasket over, hvor grundig en oplæring jeg har fået. Her er orden i tingene, og er der noget, man er i tvivl om, får man altid svar. Derudover er det dejligt, at vi har lokationer i både Aulum, Greve og Fredericia, hvor der er badefaciliteter, opholdslokaler og køkkenfaciliteter, så vi ikke er overladt til en eller anden tilfældig tankstation, når vi arbejder ude, fortæller Søren Skafte.

Opråb til politikerne

Fra vognmændenes organisation, DTL, peges der på en skævhed i arbejdsmarkedet. Chauffører, der arbejder væk fra hjemmet, kan få skattefradrag for kost og logi på 477 kroner per døgn i maksimalt 55 dage om året.

- Hvis en chauffør kører langt fra hjemmet med dertilhørende udgifter 150 dage om året, og kun er berettiget til skattefradrag for de 55 dage, hænger det jo ikke sammen. Samtidig kan en udenlandsk chauffør køre rundt i Danmark i uge- og månedsvis på helt andre arbejdsvilkår end de danske kollegaer. Hvis vi fortsat skal have sunde vognmandsforretninger i Danmark, må politikerne adressere de udfordringer, vi står over for, siger Ove Holm, der er erhvervspolitisk chef i DTL – Danske Vognmænd.

Tvis Vognmandsforretning er specialiseret i montage- og opstillingsarbejde inden for byggeindustrien. Virksomheden, der har lokationer i Aulum, Fredericia og Greve, har næsten 30 års erfaring i branchen og leverer landsdækkende kranservice og skræddersyede totalløsninger.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094