23948sdkhjf

Unge skal være selvstændige

DSV Transport vil tackle branchens aldersudfordringer.

Den danske transportbranche er udfordret af, at mange selvstændige vognmænd har grånende hår og gulnede dåbsattester. Samtidig er det svært for unge chauffører med iværksættertrang at etablere sig.

Der skal investeres omkring en million i lastbil og anhænger og dertil skaffes penge til driften hos skeptiske banker.

Dette dobbelte problem vil en af branchens større virksomheder forsøge at løse. DSV Transport, der hver dag har omkring 400 biler fra vognmænd og deres chauffører ude på landevejene, er ved at lægge sidste hånd på et koncept, der skal hjælpe unge chauffører godt på vej.

-Ligesom mange andre i branchen er vi i DSV Transport afhængige af, at der er tilstrækkeligt med vognmænd, som vil køre for os. Vi har et behov for at sikre et naturligt generationsskifte i takt med, at de nuværende vognmænd stopper. Vi kender mange initiativrige chauffører, men for mange nok så initiativrige unge chauffører er det en voldsom barriere at skulle skaffe finansiering for over en million. Derfor har vi udviklet en pakke, som kan hjælpe unge chauffører på vej – både i etableringsfasen og i den første tid, som ellers kan være vanskelig for nye vognmænd, siger Lars Saltoft Kristoffersen, adm. direktør for DSV Transport.

Indtil videre omfatter pakken, at DSV Transport kan hjælpe vordende vognmænd med at indkøbe lastvogn og anhænger, ofte en investering til omkring en million kroner. En skriftlig hensigtserklæring om kørselsopgaver skal lette lånemulighederne i banken, og en særlig aftale letter likviditeten i starten, især for dieselindkøb, hvor leverandører normalt kræver et stort depositum.

Fod under eget rat

DSV Transports koncept blev første gang afprøvet, da dengang 25-årige Marinus Nielsen tidligere i år gerne ville skifte fra at være chauffør hos en af DSV Transports samarbejdspartnere til selv at have foden under eget rat. Han kørte 26. september sin første tur i den nyindkøbte og 480 hestekræfter stærke Iveco Stralis med anhænger.

-Det var 27 kubikmeter byggejord, som skulle fra Skejby Sygehus og ud på en mark. Jeg har fået meget stor hjælp fra DSV Transport, som nok har sparet mig for omkring 100.000 kroner. Firmaet hjalp med at få tilbud på både trækkeren og traileren og fik forhandlet prisen ned. Jeg fik også dieselkort igennem DSV Transport, så jeg undgik at lægge 75.000 kroner i depositum. Og så har jeg kunnet ringe et par gange, når jeg som ny vognmand havde problemer med dieselkortet eller var i tvivl om nogle af de mange regler i branchen, fortæller Marinus Nielsen.

Han har selv lagt 150.000 kroner, blandt andet skaffet ved at sælge sin privatbil og sin lejlighed og – forhåbentlig midlertidigt – flytte tilbage til sin mor. Resten, op til lidt over en million kroner inklusive penge til driften den første tid, er hentet hos Jyske Finans og hans pengeinstitut, Djurslands Bank.

Stor udfordring for branche

Hos ATL – Transportens Arbejdsgivere under DI roser branchedirektør Lars William Wesch initiativet:

-Det er et stort og stigende problem for transportbranchen, at vi på den ene side har en del vognmænd oppe i årene og på den anden side nogle høje barrierer for chauffører, der gerne vil være selvstændige. En del banker er tilbageholdne med at låne penge ud, fordi de opfatter transportbranchen som særligt konkurrenceudsat. Det er vi ikke enige i, og efter at dansk økonomi er kommet igennem krisen, er der godt med kørselsopgaver for blandt andet byggeri, industri og landbrug. Men vi har brug for et generationsskifte og for nye, unge vognmænd, og derfor fortjener det ros, når virksomheder som DSV Transport hjælper nye, unge vognmænd på vej og dermed bidrager til at løse et af de helt store problemer i branchen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062