23948sdkhjf

Korrekt lastsikring en mangelvare:

Nyt EU-surringsdirektiv på vej.

Korrekt surring, eller mangel på samme, har fra tid til anden skabt debat. Nu er der igen fokus på en lastbil, hvis læs, som følge af en kraftig nedbremsning, skred frem i førerhuset. Men opmærksomheden skyldes nok mest den kø, som uheldet skabte på motorvejen, siger kontorleder hos Frie Danske Lastbilvognmænd, Jens Groot.

-Vi blev i TV2 belært om, at når en personbil skal tilbage i den højre vognbane, skal den kunne se lastbilens førerhus i bakspejlet. Det er det inde i bilen, de andre er sidespejle, så rigtigt som det er sagt.

-Det eksempel på motorvejen kunne nemt være undgået, hvis godset havde været forsvarligt sikret, fortsætter Jens Groot. Ifølge den danske lovgivning, som politiet håndhæver, kræver det ikke en forsvarlig sikring af det gods, som transporteres på det danske vejnet. Det er chaufførens bedømmelse, om godset er surret forsvarligt til transport på landevejene i Danmark. Så her kan politiet altså ikke hjælpe, men går det galt, koster det dyrt.

Når man er på EU-efteruddannelse, undervises man bl.a. i surring, og får anvist en APP, der hedder Lastsikring. Bruges denne app, kan man nemt beregne, hvor mange, og hvilken type, bånd/kæder, man skal bruge, og hvordan man skal bruge dem, for at sikre lasten, så man ikke selv eller medtrafikanterne får den i nakken.

-FDL kan kun anbefale alle chauffører at downloade den Lastsikrings APP, og at man sætter sig grundigt ind i brugen af den. APP´en vil belyse for dig, hvor du svigter dig selv og din familie – og øvrige trafikanter, ved IKKE at surre tilstrækkeligt og korrekt, fastslår Jens Groot.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141