23948sdkhjf

Mindre færger sejler med strømmen

God forretning at skifte til el.

Der er i de seneste uger kommet langt bedre muligheder for god kontakt mellem fremtidens mindre færger og den strøm, som flyder i elnettet. Markant lavere elafgift og ingen PSO-afgift er to markante nybrud, som vil bane vejen for at mange mindre færger vil finde det relevant at skifte over til at sejle på strøm.

Torsdag den 10. november bakkede hele Folketinget op om, at færger under 400 tons skal betale EU’s minimumssats for elafgift ved brug af strøm. Det skete, da det relevante lovforslag blev førstebehandlet i Folketingssalen – og alt tyder altså på, at de nu også får mulighed for at gå grønt ved at sejle på el. Eller som skatteminister Karsten Lauritzen formulerede det i sin fremsættelsestale:

-For at skabe gode vilkår for anvendelse af miljøvenlig elektricitet frem for fossile brændsler, foreslås det også at skabe bedre forudsætninger for, at erhvervsskibe kan vælge elektricitet frem for fossile brændsler ved at ændre i godtgørelsesbestemmelsen vedrørende levering af elektricitet fra land til skibe, skrev Karsten Lauritzen.

Den mulighed blev ekstra attraktiv torsdag den 17. november, da et bredt flertal i Folketinget blev enigt om at fjerne PSO-afgiften, som ellers har fordyret brugen af strøm. Alt i alt baner det vej for mere grøn færgefart.

Grøn færgefart på fremmarch

-Vi har allerede set, at grøn færgefart er på fremmarch i Danmark med både hybriddrift, LNG og ren batteridrift. Den udvikling er blevet fremmet med den seneste halvanden uges politiske udvikling, som vil bane vejen for, at det nu kan betale sig for en række ø-færger at omstille til eldrift. Vores strøm bliver som bekendt mere og mere grøn, hvilket også vil præge færgefarten, fortæller Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

En af dem, som allerede nu arbejder med planer om både delvis og fuld eldrift, er Søren Adsersen, der er maritim chef for Holstebro-Struer Havne og Færge. Han er samtidig formand for Småøernes Færgeselskaber, der organiserer over 30 færgeselskaber med mindre færger. For ham er det her endnu et skridt i retning af, at el bliver det mest attraktive drivmiddel. Både når man kigger på bundlinjen, og når det gælder hensyn til klima og naboer.

-Det er klart, at med udsigt til at hver kilowatttime bliver over 20 øre billigere, så gør det det mere attraktivt at rykke over på ren el. Koblet med den lovændring, som er undervejs, så alle ø-færgerne – herunder også Venø-overfarten – kan få adgang til at sejle på el, er det her et solidt skub fremad. Det kan bane vejen for endnu grønnere færgefart, så vi kan trække på strømmen fra de vindmøller på land og til havs, som gør vores strøm grønnere og grønnere,” siger Søren Adsersen, som står i spidsen for netop Venø-overfarten.

Både afskaffelsen af PSO’en og sænkningen af elafgiften forventes endelig behandlet i Folketinget i de kommende måneder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078