Rederiforeningen: Husk Vestafrika
Det danske bidrag til Operation Ocean Shield trækkes hjem på grund af en lavere pirattrussel ud for Somalia. Danmarks Rederiforening roser det danske bidrag, der nu trækkes hjem, og opfordrer til fortsat politisk fokus på afrikanske pirater.
Lørdag blev det danske challenger-fly, der har bidraget til NATO’s Operation Ocean Shield, hjem fra Afrikas Horn. Det sker i forbindelse med, at NATO udfaser sin anti-pirat mission ud for Somalias kyst, oplyser Ritzau. Ikke siden maj 2012 har somaliske pirater lykkedes med at kapre et handelsskib i Adenbugten.
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening roser bidraget fra Danmark og understreger behovet for en fortsat militær tilstedeværelse ved Somalia.
- Vi har været meget glade for det danske bidrag. Det har været en værdifuld indsats, som har bidraget til at øge sikkerheden for den danske og internationale handelsflåde, der sejler omkring Afrikas Horn, siger Anne H. Steffensen.
-
Det er forståeligt, at NATO for tiden prioriterer anderledes. Det er dog vigtigt, at NATO ikke glemmer de erfaringer, man har gjort sig. I den forbindelse lægger vi vægt på, at EU fortsætter sin anti-piratmission - Operation Atalanta. En militær tilstedeværelse i området er afgørende for at holde piraterne i skak. Pirattruslen vurderes i øjeblikket til lav, men kan hurtigt blusse op igen, siger Anne H. Steffensen.
Vestafrika
Selvom udfordringen med pirater ved Somalia i øjeblikket er inddæmmet, er der fortsat problemer på den Afrikanske vestkyst ved Guineabugten, hvor piraterne fortsætter med at være aktive.
- Vi har et stor fokus på situationen ud for Vestafrika, hvor handelsskibe bliver udsat for voldelige røverier og kidnapninger. Særligt Nigeria er desværre et hotspot. Derfor er det meget positivt, at regeringen fra nytår vil udsende en militær maritim rådgiver til Nigeria, der skal hjælpe med bekæmpelsen af pirater, siger Anne H. Steffensen.