Sikkerheden skal forbedres
Mange lastbilulykker kan forhindres, hvis lastbilchauffører tager sig tid til orienteringen og har fokus på kørslen. Kørsel med lavtsiddende førerhuse og ruder kan redde fodgængere og cyklister i byer, da der er bedre udsyn fra førerhuset. Det viser Havarikommissionens undersøgelse af 30 lastbilulykker.
-Ca. halvdelen af de 30 lastbilulykker i undersøgelsen kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb, siger formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Mette Fynbo.
Cyklister og fodgængere blev overset
En tredjedel af undersøgelsens 30 ulykker skete i byer, hvor fodgængere og cyklister blev overset og kom alvorligt til skade eller blev dræbt enten i forbindelse med højresving, venstresving eller igangsætning. Det skete typisk i komplekse situationer f.eks. i trafikerede kryds, hvor der var trafikanter fra flere forskellige retninger. Disse ulykker skete bl.a. på grund af chaufførernes forhastede orientering. Nogle chauffører skyndte sig gennem krydset for at nå at passere de andre trafikanter. I andre situationer holdt chaufføren i vejen og skulle hurtigt flytte lastbilen. Havarikommissionen anbefaler, at chaufførerne tager sig tid til orienteringen.
-Undersøgelsen har vist, at ca. halvdelen af de 9 ulykker med cyklister og fodgængere kunne være undgået, hvis lastbilerne havde haft lavtsiddende førerhus og ruder, så chaufføren kunne se direkte ud på fodgængere og cyklister. De lastbiltyper findes allerede på markedet og bør anvendes til kørsel i byer. Selvom der er gjort meget for at uddanne chaufførerne, og selvom der har været fokus på den optimale indstilling af spejle, så er det meget lettere at kigge direkte ud ad ruderne i stedet for at se i adskillige spejle, fortsætter Mette Fynbo.
Dårlig orientering
Lastbilchaufførernes mangelfulde orientering var også medvirkende i 10 af de 21 ulykker, der skete uden for byerne. De skete dels under ukompliceret kørsel på lige strækninger, hvor uopmærksomhed eller træthed/søvn betød, at en chauffør overså en langsomt kørende forude eller kørte af vejen. Dels når lastbilen svingede ind på en sidevej eller ud fra en p-plads i forbindelse med en vending.
For at forebygge disse ulykker anbefaler Havarikommissionen, at flere køretøjer har nyere sikkerhedssystemer som f.eks. vognbaneskiftalarm, træthedsdetektor og avanceret nødbremsesystem med fodgængerdetektor. Desuden anbefales fortsat kommunikation om opmærksomhed og træthed under kørslen – også målrettet lastbilchauffører. Virksomhederne bør understøtte indsatsen via retningslinjer eller en politik for sikker adfærd.
Foto: Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, fotograf Christoffer Askman.