23948sdkhjf

Pas på rullende kontorer

Kan udgøre sikkerhedsrisiko.

Det er efterhånden ikke så få kommunikationsmidler, der befinder sig i lastbilernes førerhuse. Og det kan smitte af på trafiksikkerheden, hvis det ikke bruges rigtigt, mener DTL.

Elektroniske fragtmeddelelser og GPS navigation udgør en stadig større del af chaufførens hverdag. Lastbilerne har med tiden udviklet sig til rullende kontorer, hvor det er muligt at lave hurtige, administrative ekspeditioner.

Men sker det under eller umiddelbart før kørsel, er det bare ikke trafiksikkert. Ulykker, der skyldes manglende opmærksomhed og utilstrækkelig orientering, kan nedbringes, hvis man i stedet holder øjnene på trafikken, mener underdirektør Frank Davidsen fra DTL – Danske Vognmænd:

Ikke et skrivebord

-Over telefoner og tablets kan der efterhånden sendes rigtig mange meddelelser til chaufføren – og afkræves rigtig mange svar. Problemet er bare, at chaufføren ikke sidder bag et skrivebord men har ansvaret for et tonstungt køretøj, der bevæger sig gennem trafikken.

Frank Davidsen er ikke i tvivl om, at konkrete distraktioner som følge af mundtlig – eller endnu værre – skriftlig elektronisk kommunikation, kan være medvirkende til, at chaufføren er uopmærksom i trafikken eller undlader at orientere sig ordentligt. Det kan føre til ulykker med voldsomme konsekvenser på grund af lastbilernes størrelse.

Bandlys den håndholdte telefon

-Vi skal ikke male Fanden på væggen. Men det er nødvendigt, at vognmændene og speditørerne i langt højere grad tager hensyn til, at chaufførerne kan befinde sig i stressende situationer, når der kommunikeres hjem og gives instruktioner hjemmefra, siger Frank Davidsen.

Han fremhæver nødvendigheden af, at vognmanden generelt får lavet en trafiksikkerhedspolitik for, som minimum, de helt centrale ting. Det kan fx være spejlindstilling, daglig rengøring af ruder og spejle, oprydning i førerhus – og telefonsamtaler i byer, og når der skal manøvreres, anvendelse af privat telefon osv.

-Vognmanden og disponenten hos speditøren skal lære at respektere, at chaufføren ikke lige svarer i første omgang. Udgangspunktet er, at man kører bil, når man kører bil og ikke foretager sig så meget andet. Og så er håndholdte telefoner i øvrigt bandlyst. Vi vil ikke se det. Det er en klar arbejdsgiverforpligtelse at gøre noget ved det. At oparbejde en sikkerheds- og forebyggelseskultur er lige så nødvendigt hos en vognmand som på en byggeplads eller i en produktionsvirksomhed,” mener Frank Davidsen.

Særligt ét distraherende element har ifølge underdirektøren været fremherskende i førerhusene: Den håndholdte private mobiltelefon, som chaufføren har medbragt i baglommen, og som dagligt tages til øret for at fordrive tiden med en sludder med alle – fra familie til kollegaer.

Vi vil derfor overveje at lave en undersøgelse af årsagerne til mobilsnak i førerhuse under kørsel for at afdække nærmere, om privat tale har taget overhånd.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062