Fire ton mere på ladet
DTL – Danske Vognmænds erhvervspolitiske chef havde gode nyheder med til deltagerne i Transportøkonomisk Forenings netop afviklede konference om grøn omstilling af transporten.
DTL-beregninger viser nemlig, at danske lastbiler i national kørsel i gennemsnit har medbragt 4 ton mere pr. tur siden 2010. Det svarer til hele 40 procents stigning i lasten – i forhold til for bare 6 år siden – og er dermed et markant bidrag til, at transportsektoren nedbringer sit brændstofforbrug.
- Statistikken viser, at den gennemsnitlige godsmængde i perioden fra 2000 til 2010 har ligget på lidt under 10 ton pr. lastbiltur - men fra 2010 begynder der at ske noget, forklarer erhvervspolitisk chef Ove Holm.
- Det passer med, at der skete en opblomstring i brugen af modulvogntog på 60 ton totalvægt indført som forsøgsordning i 2008, ligesom der i starten af dette årti blev indført henholdsvis 54 ton totalvægt på 6-akslede vogntog og 56 ton totalvægt på 7-akslede vogntog. Altså en markant større lasteevne.
Siden 2010 er denne tendens kun gået opad, og i dag ligger den gennemsnitlige mængde gods på lige under 14 ton pr. tur.
- Der er altså tale om en pæn effektivisering, og selv om der i perioden er kommet mere gods som helhed, der skal flyttes, så betyder det alt andet lige, at vejtransporten sparer pæne mængder brændstof ved det her. Og det smitter jo af på klimaregnskabet, vurderer Ove Holm.
Mindre stigning i international kørsel
Samme beregninger er også lavet på den internationale kørsel, men her er den samme tendens desværre udeblevet:
- Der kan noteres en lille stigning fra omtrent samme tidspunkt som for den nationale kørsel – nemlig i 2010 – men stigningen er ikke fortsat, og den gennemsnitlige godsmængde er stagneret på omkring 13 ton frem til i dag mod 11 ton før 2010. Men jeg må samtidig sige, at der er noget større usikkerhed omkring disse tal end for den nationale transport.
Netop den internationale kørsel er kendetegnet ved, at lastbilernes totalvægte er langt mindre, når der køres i det centrale Europa – fordi man følger de gængse EU-regler for international transport.
- Forklaringen kan måske ligge i, at der jo er en del trafik til og fra Sverige, der kan køres med større biler, mener Ove Holm, der samtidig ser et påtrængende behov for at EU begynder at kigge på effektivisering af køretøjerne.
Håndbog til de små vognmænd
På konferencen fortalte DTL – Danske Vognmænd også om sin deltagelse i projektet ”Grøn Road Map”, hvor en række organisationer har forsøgt at afdække, hvad der skal til for at bidrage til mindst 35-40 pct. reduktion i CO2-udledningen fra transport i 2030.
Samtidig blev den nye håndbog i miljøledelse fremhævet som et egnet værktøj til, at den enkelte vognmand – også de små virksomheder – kan imødekomme de stadig stigende kundekrav om at være grøn og miljøbevidst.
Håndbogen, som er blevet til ved finansiering fra Trafik- og Byggestyrelsen og DTL – Danske Vognmænd, kan findes her.