Praksis fastholdes
Trafik- og Byggestyrelsen fastholder sin praksis om, at der kun er tale om firmakørsel, hvis en virksomhed transporterer egne varer, erfarer DTL, der bakker styrelsen op.
Styrelsen anser således ikke et selskabs transport af varer tilhørende et andet selskab inden for samme koncern som firmakørsel. Der er kun tale om firmakørsel, hvis selskabet transporterer egne varer, mener styrelsen.
Dette til trods for, at retten i Horsens i august 2013 frifandt virksomheden Vinderslev Dyr Transport GmbH for ulovlig cabotagekørsel med den begrundelse, at virksomheden indgik i en selskabsretlig konstruktion, således at samtlige transporter med dyr blev udført for et moderselskab – N.V. Randers A/S – der var ejer af lastbilen.
Byretten lagde i sin frifindelse vægt på, at Vinderslev Dyr Transport Gmbh ikke udstedte fragtregninger for sin kørsel, og at kørselsarrangementet havde været ”sædvanlig” mellem moder- og datterselskab siden stiftelsen af transportselskabet.
Men afgørelsen er forkert, mener Trafik- og Byggestyrelsen, der altså vil fastholde sin praksis om, at koncernforbundne selskaber ikke bare kan arrangere transporter for hinanden, der så kan betegnes som firmakørsel. Det er cabotagekørsel, mener styrelsen, der først lang tid efter domsafsigelsen er blevet bekendt med dommen. Styrelsen har i øvrigt ikke kendskab til, om sagen blev anket, og om anken senere er frafaldet.
Tiltale opgivet i anden sag
Trafik- og Byggestyrelsen har oplyst over for DTL, at styrelsen også først for nylig blevet bekendt med en anden sag, der involverer samme transportselskab. Nordjyllands Politi opgav således i 2013 tiltale mod Vinderslev Dyr Transport GmbH for yderligere et forhold af ulovlig cabotagekørsel, da sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst, og det derfor ikke kunne forventes, at selskabet ville blive fundet skyldig.
Her havde det danske moderselskab købt grise af en dansk landmand og solgt grisene til det tyske datterselskab – som igen solgte grisene til en tysk køber. Sagen drejede sig om, hvorvidt der var tale om et reelt køb og salg mellem moderselskabet og datterselskabet, således at kørslen kunne udføres som firmakørsel.
At anklagemyndigheden i denne sag har opgivet tiltale mod Vinderslev Dyr Transport GmbH, giver heller ikke styrelsen grund til at ændre praksis for kørsel mellem koncernforbundne selskaber, erfarer DTL. Nordjyllands Politi har da heller ikke er taget stilling til, om lignende forhold i andre tilfælde vil føre til sigtelse og tiltalerejsning, oplyser Trafik- og Byggestyrelsen.
Styrelsens princip ligger fast
Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd er tilfreds med styrelsens fastholdelse af praksis:
- Det her handler principielt om, hvorvidt det skal være muligt at omgå cabotagereglerne ved blot at lægge et datterselskab i udlandet. Det er og bør selvfølgelig ikke være muligt, selvom man hævder ikke at køre for fremmed regning, idet det er inden for samme koncern og dermed kun firmakørsel.
Ifølge styrelsens praksis er der kun tale om firmakørsel, hvis der transporteres egne varer. Et selskabs transport af varer tilhørende et andet selskab inden for samme koncern kan således ikke udføres som firmakørsel.
- Vi er derfor meget tilfredse med Styrelsens tilkendegivelse af, at man agter at fastholde praksis. Det er muligt at en tiltale er blevet opgivet på grund af, at den konkrete sag ikke var tilstrækkelig oplyst – og det er jo helt fair og i overensstemmelse med de straffeprocessuelle regler. Men det rokker ikke ved princippet, siger Erik Østergaard.