23948sdkhjf

Gang i den blå innovation

Partnerskab giver resultater.

Det ambitiøse partnerskab Blue INNOship har nu et par år på bagen og de første resultater begynder at blive håndgribelige.

Et af de i alt 14 projekter fra Blue INNOship, som allerede nu giver gode resultater, handler om at udvikle et system til at analysere skibenes performance. Ved at udnytte eksisterende data på en ny måde, muliggør det en væsentlig reduktion af brændstofforbruget. Projektet ”Vessel Performance Decision Support” er således et fint eksempel på, at innovation, søfart og forretningsmuligheder går hånd i hånd.

- Blue INNOship skal udvikle teknologier og kompetencer, som medvirker til at nedbringe skibsfartens emissioner. Ud over at forbedre miljøaftrykket, skal vi også skabe vækst og arbejdspladser ved at øge udviklingshastigheden på ny maritim teknologi med forretningspotentiale. Det her projekt skaber netop stor værdi for rederierne, da resultaterne leder til kontinuerlige besparelser på skibets brændstofforbrug. Det giver lavere omkostninger og lavere udledning, fortæller Magnus Gary, Programme Manager i BLUE INNOship.

Bredt forankret i Det Blå Danmark

Der er flere rederier i kredsen af deltagere i projektet. Både Lauritzen og TORM deltager, sammen med Vessel Performance Solutions, FORCE Technology og Aalborg Universitet. Det er et projekt, som dermed er bredt forankret i det Blå Danmark, og et godt eksempel på, at rederierne indgår i innovative projekter.

- Vi gik med i projektet, fordi TORM havde behov for en metode til at vurdere skibenes brændstofforbrug og i særdeleshed malingstilstand og effekten af skrogbegroning. Vi har igennem det seneste år benyttet os af det nye system, som har bidraget væsentligt til at reducere vores brændstofforbrug. Så alt i alt har det været en god oplevelse for os i TORM, fortæller Kjeld Roar Jensen, som er Head of Fleet Systems i TORM.

Brug for fortsat udvikling

Fra Danmarks Rederiforenings side hilser man den type innovation velkommen. Der er nemlig brug for fortsat udvikling – både fordi det er godt for økonomien, og fordi det holder dansk skibsfart på forkant med udviklingen i eksempelvis energieffektivitet.

- Der er jo dobbelt-op med et projekt som det her. På den ene side understøttes dansk søfarts ambitioner på klimaområdet af konkrete handlinger og resultater, som vi ser det hos TORM. På den anden side, så er der bundlinje i det, og i en tid hvor rederierne i den grad skal have fokus på omkostninger, så er det kærkommen innovation. Det viser potentialet i det, som Innovationsfonden har sat skub i på det maritime område i regi af INNO+, fortæller Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Fakta om Blue INNOship

Det er et maritimt samfundspartnerskab med deltagelse af 36 leverandører, rederier, designvirksomheder, konsulenter, GTS institutter, universiteter og klassifikationsselskaber.

Formålet med samarbejdet er at skabe vækst, arbejdspladser og konkurrencedygtighed gennem udviklingen af miljørigtige løsninger til den maritime industri. Samarbejdet består af 14 projekter, der er inddelt i 5 arbejdspakker

Det samlede budget er på DKK 120 mio. hvoraf Innovationsfonden har investeret 50 mio., Den Danske Maritime Fond samt Orients Fond har investeret cirka 20 mio. og partnerne har investeret resten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062