PostNord vælger Køge
PostNord satser massivt på tredjepartslogistik (TPL) med opførelsen af et nyt 31.000 kvadratmeter stort state of the art TPL-lager. Ved siden af opføres samtidig en 25.000 kvadratmeter stor samlet pakke- og godsterminal. PostNord har valgt at placere det nye byggeri i Køge, der er et vigtigt brohoved for landtransport mellem Norden og resten af Europa. Aftalen vil sikre flere hundrede nye arbejdspladser i byen.
TPL-lageret bliver en af Danmarks største TPL-enheder målt på palle- og pakkekapacitet, og opførelsen tæt sammen med den nye pakke- og godsterminal i Køge bliver en markant styrkelse for dansk e-handel og for e-handlere i Norden.
- Med denne satsning rykker vi længere ind i værdikæden hos vores kunder, så vi ud over den logistiske opgave også kan stå for varelager, plukning og pakning. Det er et område, hvor PostNord er førende på nordisk plan, og den position skal vi også have i Danmark, siger administrerende direktør i PostNord i Danmark Peter Kjær Jensen.
Det omfangsrige byggeri bliver opført i Skandinavisk Transport Center (STC) ved Køge af entreprenørvirksomheden DS Flexhal og med investeringsbanken Pareto Securities som bygherre og udlejer. Placeringen er valgt ud fra sin lette adgang til motorveje med forbindelse til resten af landet samt internationalt både nord- og sydgående.
- Det nye center i Køge bliver et knudepunkt for dansk e-handel. Med det nye byggeri kan vi modtage ordrer på vegne af e-butikkerne til langt ud på aftenen og have varen hos kunden allerede dagen efter. På den måde kommer vi til at rykke på hele opfattelsen af, hvor lang tid e-butikkerne har åbent om aftenen, og det vil styrke deres konkurrenceevne i forhold til bl.a. de fysiske butikker. En sådan service er der ingen af vores konkurrenter, der kan levere, og det gælder ikke bare for hele Danmark, men også store dele af Sydsverige, siger Peter Kjær Jensen.
Infrastrukturen bliver endnu bedre
Aftalen med PostNord om et nyt TPL-lager og en ny pakke- og godsterminal i Skandinavisk Transport Center kommer kun kort tid efter, at medicinalvirksomheden Nomeco fik sin byggetilladelse til et nyt kæmpe medicinlager i STC. Ligesom PostNord var det ikke mindst den gode placering, der fik Nomeco til at pege på Køge.
- Flere og flere virksomheder kigger mod Køge. Vi ligger godt tæt på fx København, og vi har gjort det attraktivt for virksomheder at rykke til Køge ved, at de ikke skal betale dækningsafgift, én indgang til kommunen og en hurtig og effektiv sagsbehandling. Desuden har virksomhederne udsigt til endnu bedre transportmuligheder både for deres medarbejdere og deres varer med udvidelse af Køge Bugt Motorvejen, Femernbælt forbindelsen og den kommende højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Køge er godt på vej til at blive et regionalt kraftcenter med gode forbindelser til hele landet, Norden og resten af Europa, og de fordele har virksomhederne fået øjnene op for, siger Flemming Christensen, borgmester i Køge Kommune.
Flere flytter til Køge
PostNord forventer at have i alt ca. 600 arbejdspladser i Køge Kommune, når den nye terminal og TPL-lageret er oppe at køre. Derfor er aftalen også godt nyt for områdets beboere og de mange tilflyttere, som lige nu strømmer til den østsjællandske kommune.
Det er nemlig ikke kun virksomhederne, der har fået øjnene op for Køges gode beliggenhed, og med en befolkningstilvækst i 2015 på 0,98 procent er Køge en af de kommuner, der oplever den største vækst i tilflyttere. Til sammenligning var den på landsplan 0,83 %. Kommunen regner med, at tendensen vil fortsætte, så der vil komme 8.000 nye borgere i løbet af de næste 10 år.
Her kan de se frem til en udvikling, der allerede nu er godt i gang med at forvandle den tidligere industriby. Området omkring Køge station og den gamle industrihavn er ved at blive omdannet til en ny bydel med butikker og bystrand få minutter fra Køges gamle middelalderbykerne. I den nordlige del af Køge en ny grøn bydel på tegnebrættet med kun 20 minutter til København fra den nye Køge Nord-station.
Kræver stor kapacitet
Tredjepartslogistik er et strategisk fokusområde for PostNord og går grundlæggende ud på, at PostNord opmagasinerer varer for fx netbutikker, som PostNord så plukker og distribuerer til slutbrugerne. Satsningen kræver stor kapacitet og en effektiv, moderne lagerlokation, der vil gøre Danmark attraktiv overfor de kunder, som ønsker at outsource lageraktiviteter og tilhørende distribution. Den volumen kan de tilbyde i Skandinavisk Transport Center, hvor virksomhederne bl.a. kan bygge op til 30 meter.
- Jeg er rigtig glad for, at vi er blevet enige om en aftale. PostNord er en meget stor kunde, en af de absolut største i Skandinavisk Transport Center, og det er ikke tilfældigt, at de har valgt os til en af deres fire nye pakketerminaler. Vi har kapaciteten, ingen volumenbegrænsning og så tilbyder virksomhederne en byggehøjde på 30 meter samt en bebyggelsesprocent på 50. Selvom PostNord er i en liga for sig, så har vi allerede den erfaring med store logistikvirksomheder, der gør, at vi kan håndtere opgaven, siger Thomas Kampmann direktør for STC.
Pakketerminalen er nummer tre blandt fire nye terminaler, som PostNord opfører for at imødekomme den voldsomme vækst i nethandel og pakkedistribution. Begge byggerier forventes at stå klar til brug omkring årsskiftet 2017/2018.