Aflyser afgange på Gedser-Rostock
Onsdag den 16. november 2016 testes evakueringssystemet MES på Scandlines’ nye hybridfærge M/F Berlin i havnen i Rostock.
MES står for Marine Evacuation System, og onsdag den 16. november 2016 kl. 15:30 deltager op imod 130 personer i en test af Scandlines’ moderne evakueringssystem på M/F Berlin i havnen i Rostock.
MES-systemet er monteret på øverste dæk på hver side af skibet. Det består af en container indeholdende to såkaldte strømper og fire redningsflåder med en samlet kapacitet på 632 personer. Systemet aktiveres ved, at MES-lederen pumper fire til fem gange på en lille pumpe, indtil systemet er fuldt oppustet. Det tager mindre end to minutter, før det er klar til brug.
Hele øvelsen forventes dog at vare to-tre timer, da de fire redningsflåder herefter skal slæbes hen til kajen, hvor en kran løfter dem op.
På grund af øvelsen må Scandlines aflyse følgende afgange på ruten Gedser-Rostock:
Fra Gedser: 16. november 2016 kl. 17:00 og 21:00, 17. november 2016 kl. 02:30
Fra Rostock: 16. november 2016 kl. 15:00, 19:00 og 23:45
M/F Kronprins Frederik afgår planmæssigt:
Fra Gedser: 16. november 2016 kl. 15:00, 19:00 og 23:45
Fra Rostock: 16. november 2016 kl. 17:00 og 21:00
Den ordinære sejlplan på Gedser-Rostock genoptages således:
Fra Gedser: 17. november 2016 fra kl. 07:00
Fra Rostock: 17. november 2016 fra kl. 06:00
Alternativt anbefaler Scandlines både fragt- og passagerkunder at benytte overfarten fra Rødby til Puttgarden, hvor færgerne sejler efter planen.