Styrker redningsindsats
For at styrke EU’s muligheder for at håndtere det ekstraordinære store migrationspres ved EU's grænser, etablerede EU-landene Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning i oktober 2016. Det nye grænseagentur har fået mere end dobbelt så mange faste medarbejdere som forgængeren FRONTEX, og grænseagenturet kan selv indkøbe udstyr og indsætte det med kort varsel i forbindelse med grænseoperationer.
Som led i det øgede grænsesamarbejde er der oprettet et nyt forum for EU-landenes kystvagtstjenester, European Coast Guard Cooperation Network, der holder sit første møde i dag. Mødet vil især handle om erfaringer fra redningsaktioner til søs, og Danmarks Rederiforening deltager i mødet på vegne af den europæiske rederiforening, ECSA.
Handelsflåden har hjulpet
-Handelsflåden, herunder en række danske skibe, har de seneste par år været med til at redde bådflygtninge i Middelhavet. For os er det meget positivt, at EU har styrket redningsindsatsen, så myndighederne løfter opgaven frem for civile skibe. Med øget samarbejde og erfaringsudveksling, forventer vi, at indsatsen vil blive styrket yderligere, så der i mindre grad bliver kaldt på handelsskibene, siger Morten Glamsø, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, som deltager i mødet sammen med EU-landenes kystvagter.
Handelsskibene har pligt til at træde til, når de bliver tilkaldt til en redningsoperation ifølge internationale konventioner, men ofte er besætningen ikke uddannet til at håndtere redningsaktioner med flere hundrede mennesker i havsnød. Redning af forliste bådflygtninge i Middelhavet er en myndighedsopgave, som skal løftes af de europæiske regeringer og ikke af virksomheder. Derfor er det afgørende, at Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning har tilstrækkelig, selvstændig kapacitet og kan koordinere patruljerings- og redningsopgaverne i Middelhavet.