23948sdkhjf

ITD advarer: Fjern sneen

Få rengjort toppen af traileren.

Det varer ikke længe, inden Danmark igen bliver dækket af en dyne sne. Det er ulovligt at køre med sne og is på toppen af trailerne, så derfor skal det fjernes, advarer ITD.

I frost og kulde opstår der farlige situationer, når sne og is glider ned fra trailernes tage. Hvis det sker ude i trafikken, kan det i øvrigt være livsfarligt.

Det er altid chaufførernes ansvar, at lastbilerne er i forsvarlig stand ved kørslens start, og i forbindelse med sne og is er det et krav, at det fjernes.

- Chaufførerne er forpligtet til at fjerne sne og is fra køretøjet efter de kolde nætter, slår teamleder hos ITD, Steffen Johannsen, fast. Han uddyber, at det særligt er et problem i perioder, hvor temperaturen skiftevis er over og under frysepunktet.

Særligt en morgen efter en regnvejrsdag, hvor temperaturen har været under frysepunktet om natten, bør man være særlig opmærksom. Regnvandet er blevet til is, og det er blandt andet her, de farlige situationer med flyvende is i trafikken kan opstå. Sidste vinter var der desværre flere eksempler på nedfalden is og farlige situationer for den øvrige trafik.

Der kan opstå farlige situationer ved både høj og lav hastighed.

Farligt at hive is ned

Det kan dog både være en farlig og besværlig affære at fjerne is fra en høj trailer, og derfor er der i Danmark opstillet mindst 25 offentlige snebroer, hvor chaufførerne kvit og frit kan fjerne sne og is.

ITD råder dog alle medlemsvirksomheder til også at have egne snebroer, da kørslen fra terminalen til nærmeste snebro kan være farlig for de andre trafikanter. Derudover kan der godt være kø for at benytte de fælles faciliteter.

ITD kommer med disse råd:

•Sikre dig, at al is og sne er fjernet fra køretøjets tag, inden kørslen påbegyndes.

•Fjern isen på en måde, hvor der ikke er fare for, at du kommer til skade.

•Is fjernes nemmest fra en snebro.

•På presenningssættevogne kan isen bankes fri fra indersiden af sættevognens tag. Brug en kost eller anden genstand, der ikke beskadiger taget.

•Hvis muligt kan ladet tippes en smule op ved parkering. Så vil regnvandet kun løbe væk, og der dannes ingen is.

•Der findes løsninger, som ved parkering kan løfte sættevognens tag op i en vinkel, der ligeledes får regnvandet til at løbe væk. Dette er primært kun en løsning til presenningssættevogne. Spørg din leverandør af sættevogne eller kontakt ITD for yderligere oplysninger.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062