23948sdkhjf

Øget fokus på præventiv indsats

Forsikringsselskaber øger fokus på sikkerhedsrådgivning.

I gennemsnit transporteres omkring 8 milliarder tons varer rundt på det europæiske vejnet hvert år. Det har kriminelle – herunder i stigende omfang organiserede bander – for længst fået øjnene op for.

Det kan mærkes hos forsikringsselskaberne, der nu i stigende omfang aktivt går ud for at rådgive transportkøbere og transportører om mulighederne for at gøre livet surt for de kriminelle.

- Kriminalitet i forsyningskæden bliver en stadig større og mere kompleks udfordring. Derfor er det vigtigt for både transportkøbere og deres transportører at træffe de bedst mulige valg. Det gælder blandt andet mulighederne for at minimere risikoen for at blive offer for tyveri og røveri, siger Birgitte Gjøl-Trønning, der er Practice Leader i Marsh Danmarks Transportafdeling - Cargo Practice .

- Der er flere forsikringsselskaber, der i de senere år er begyndt at fokusere på den præventive indsats ved at tilbyde transportkøberne og transportørerne rådgivning om, hvordan de sikrer sig bedst muligt i forsyningskæden, fortæller Birgitte Gjøl-Trønning.

Marsh tilbyder forsikringsrådgivning og risiko management til erhvervslivet. Marsh’ Cargo Practice har særligt fokus på rådgivning og risiko management til transportkøbere, transportører og speditører i den ofte komplekse jungle af regler om erstatningsansvar, der gælder for de mange forskellige services, der tilbydes i hele den globale forsyningskæde.

Skadeforebyggelse

- Forsikringsselskaberne tager i større grad initiativ til at hjælpe med skadeforebyggende tiltag, bl.a. for at se på tilrettelæggelsen af transporterne. Det vedrører f.eks. ruteplanlægning, viderekontrahering af transporterne og brug af containere frem for presenningstrailere, forklarer Alexander Milan, der er juridisk rådgiver i Marsh’ Cargo Practice.

- Det kan virkeligt betale sig for transportkøbere og transportvirksomheder at se kritisk på, hvordan de udfører transporterne i praksis, fordi man kan minimere risikoen væsentligt. Her er det også interessant at se nærmere på de kontrakter, man har indgået, så man får klarhed om, hvem der har erstatningsansvar for hvad, og hvad der er forsikringsdækning for. Det er noget, vi gerne hjælper med, siger Alexander Milan.

Han erkender, at det i praksis kan være svært at vælge de bedste løsninger for at sikre fragten mod tyveri.

- Et oplagt eksempel er sikre og overvågende rastepladser, som er det mest sikre sted at holde hvil under transporterne. Men alle i branchen ved, at der langtfra er nok sikrede rastepladser i Europa. Derfor er man som transportør også nødt til at have alternativer i baghånden, hvis den sikrede rasteplads, man har planlagt at bruge, er optaget, siger Alexander Milan og tilføjer

- Ruteplanlægningen bør også forholde sig til, hvor der erfaringsmæssigt er problemer. Her er der geografiske områder, der er mere belastet end andre. Lande i Sydeuropa som Italien og Spanien er stadig udsatte at køre i. Men det gælder også et land som Sverige.

- Mange forsikringsselskaber er virkeligt fremme i skoene på skadesforebyggelsesområdet nu. Det bør transportbranchen og dens kunder anvende positivt, fordi det faktisk er muligt at reducere risikoen for langt de fleste. Under alle omstændigheder vil det være rart, at få bekræftet at man har styr på tingene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046