Markante mål for CO2-udledning
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening præsenterede i går rederiernes bud, på hvordan sektoren bør tage ansvar for de globale CO2-udledninger. Det skete på en konference, hvor bl.a. klimaministeren holdt oplæg, som var arrangeret i samarbejde med tænketanken CONCITO.
I Rederiforeningens udspil er der lagt op til markante CO2-reduktioner i de kommende årtier, da rederierne støtter, at søfartens andel af de globale CO2-udslip holdes på de nuværende 2,2 pct. Det betyder, at skibenes udledninger skal reduceres i takt med resten af verdens udledninger.
Fair bidrag - tak
Energi-, forsynings-, og klimaminister Lars Chr. Lilleholt tager positivt imod Rederiforeningens nye klimapolitik. Ministeren understregede under sit oplæg på konferencen om skibsfartens CO2-udledninger, at international skibsfart udgør omkring to procent af de samlede CO2-udledninger på verdensplan, og at skibsfarten ligesom alle andre sektorer skal levere sit fair bidrag til at begrænse klimaudfordringerne i form af en global aftale i IMO-regi.
-Det er klart, at når vi skal håndtere klimaforandringerne, så kræver det et fælles træk på tværs af kloden og på tværs af alle sektorer. Her er Paris-aftalen afgørende, og når det kommer til skibsfart, så er jeg glad for, at IMO’s miljøkomité netop er blevet enig om en køreplan for, hvordan skibsfarten kan bidrage til den globale indsats for at reducere udledningen af drivhusgasser. De danske rederier fokuserer allerede i dag på at øge energieffektiviteten og har været med til at sætte klimavenlig skibsfart på dagsordenen internationalt. Det er jeg rigtig glad for og stolt af på Danmarks vegne, sagde Lars Chr. Lilleholt efterfølgende.
Inspiration til andre
Jens Joel, klima- og energiordfører fra Socialdemokratiet, bakker op om høje klimaambitioner for skibsfarten. I sit indlæg på konferencen gjorde han det klart, at hvis ikke skibsfarten og IMO selv leverer resultater, så vil vi se regional lovgivning i eksempelvis EU.
-Det er godt, at Rederiforeningen kommer på banen med et klimaudspil, som kan inspirere til global regulering af skibsfarten. Alternativet vil være et pres for regional lovgivning i EU. For det er helt sikkert, at skibsfartens udledninger skal reguleres på den ene eller anden måde, sagde Jens Joel.