1,1 mio. euro til Cool4Sea
Fynske Cool4Sea har på kort tid vendt et studieprojekt til en virksomhed i vækst. De fire iværksættere har udviklet en ny, innovativ teknologi til køling af skibe, som EU har valgt at støtte med 1,1 mio. euro.
De fire partnere i Svendborg-baserede Cool4Sea er netop kommet op af det element, deres teknologi sejler på. For i umiddelbar forlængelse af, at de i juni fik besked fra Europa-Kommissionen om, at de havde fået 1,1 mio. euro i EU-støtte, tog de fire sydfynske iværksættere turen direkte i Svendborg Havn.
- For nogle måneder siden sad vi på kontoret, og det hele var sgu lidt surt. Vi havde fået afslag på vores første version af EU-ansøgningen, og så aftalte vi, at vi ville hoppe i havnen, hvis der var gevinst i anden runde. Nu har vi fået tilsagn om støtte – og det betød et kollektivt hovedspring, griner Christian F. Jensen, der er medudvikler og blandt andet ansvarlig for branding og fundraising i Cool4Sea.
Læs om Region Syddanmarks EU-stifindere
Køleskabsteknologi på åben sø
Cool4Seas produkt består af et kølesystem til den maritime branche. Teknologien tager afsæt i klassisk termodynamik, og ligner den nedkølingsproces, man fx kender fra et gaskøleskab. Ved at udnytte overskudsenergi fra kølevand fra skibsmotorer kan Cool4Sea anvende energien til at skabe køling andre steder på skibe. Det er nyskabende, da der ikke er andre produkter på markedet, der kan det, Cool4Sea leverer.
- Vi har ganske enkelt fundet en uudnyttet ressource fra den klassiske motorkraft på et skib. Teknologien sparer på brændstoffet og dermed penge for skibets ejer, og miljøet skånes for udledningen, fortæller Christian F. Jensen.
Mødte hinanden på studiet
De fire partnere i Cool4Sea mødte hinanden på maskinmesterstudiet på SIMAC i Svendborg. Her fulgte de det samme valgfag i entreprenørskab og innovation, og et efterfølgende bachelorprojekt blev afsæt til det, der i dag er Cool4Sea. De ansatte sig selv i firmaet, fandt hurtigt en investor og deltog løbende i danske og udenlandske iværksætterkonkurrencer, hvor de af flere omgange endte øverst på podiet. Allerede tidligt i processen fik virksomheden desuden kontakt til Torben Buch, der er vækstkonsulent i Væksthus Syddanmark i Odense. Han har sammen med Fyns Maritime Klynge ydet uvildig sparring til Cool4Sea med tilførsel af flere millioner kroner til test og udvikling.
- Cool4Sea formår at eksekvere. De bruger tiden på det, der skaber værdi, og de har taget konstruktivt imod de input og forslag til forbedringer, som vi er kommet med undervejs. De har desuden fulgt en linje rent støttemæssigt, der er startet regionalt, nationalt og nu på EU-niveau. Fra begyndelsen har de desuden haft en tæt dialog med kunder som bl.a. Uni-Tankers med fuldt fokus på at skabe værdi med deres nye løsning. De arbejder hårdt og vælger rigtigt, og det skaber en succes, fortæller Torben Buch.
SMV-Instrumentet
De fire iværksættere har fået støtte gennem SMV-Instrumentet under Horizon 2020, der er EU’s rammeprogram for forskning og innovation. Udover Væksthus Syddanmark og Fyns Maritime Klynge har Cool4Sea også været i dialog med Siri Bentzen, der er EU-konsulent i Det Syddanske EU-Kontor i Bruxelles, der rådgiver offentlige og private aktører i arbejde med EU.
- Cool4Sea er en lille og ny virksomhed, men samtidig har de opnået en række meget vigtige milepæle: De har udviklet en prototype med stor nyhedsværdi, de har opnået første investor og de har konkrete aftaler med testkunder på plads omkring demonstration. Det har uden tvivl haft betydning for EU-tilsagnet, fordi det øger chancen for et succesfuldt projekt, som vil skabe vækst og arbejdspladser og skåne miljøet, fortæller Siri Bentzen.
Ifølge Christian F. Jensen har den massive støtte undervejs været guld værd for Cool4Sea.
- Ansøgningen til EU har været dynamisk proces, som vi har lært rigtig meget af. Havde vi ikke fået støtten fra den regionale erhvervsudvikling og Siri, var vi ganske enkelt ikke kommet igennem med projektet, forklarer Christian F. Jensen og fortsætter,
- Vi forsøger hele tiden at bruge vores tid bedst muligt, og her har det bogstaveligt talt været guld værd for os at trække på yderst kompetent rådgivning fra de forskellige aktører, der har hjulpet os på vej, forklarer han.
Klar til markedet
Med støtten fra EU skal Cool4Sea nu teste deres teknologi i to skibe på det private marked. Aftagere til produktet er Scandlines og Uni-Tankers, der hver har fulgt Cool4Seas arbejde tæt. De to virksomheder vil i den kommende tid afprøve Cool4Seas køleteknologi i dansk og internationalt farvand – et nyt skridt for virksomheden, der for alvor kan løfte det nye produkt, fortæller Christian F. Jensen.
- I forbindelse med de to virksomhedssamarbejder får vi en unik mulighed for at teste vores teknologi af. Med vores produkt i søen får vi praktisk talt et sejlende showroom, som vi kan vise til resten af branchen. Alt i alt er vi meget spændte på den kommende tid, slutter Christian F. Jensen.
Fakta
- Cool4Sea har fået 1,1 mio. euro i direkte EU-støtte
- Støtten er givet gennem SMV-Instrumentet under EU’s rammeprogram for forskning og innovation, Horizon 2020. SMV-Instrumentet støtter specifikt små og mellemstore virksomheder i Europa
- Cool4Sea har fået støtte til udviklingen af et nyt, miljøvenligt kølesystem til den maritime branche
- Fra efteråret skal to pilotanlæg testes i to skibe, der ejes af Scandlines og Uni-Tankers
Transport Tidende på mobilen:
Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play