23948sdkhjf

Miljø på skibsfartens dagsorden

Behov for IMO-aftale om CO2-udledning

Skibsfartens bidrag til FN’s globale klimaaftale er højt på dagsordenen i IMO’s miljøkomité, MEPC, i denne uge. FN-aftalen, der blev vedtaget på COP21-mødet i Paris, træder i kraft 4. november i år.

Aftalen omfatter ikke skibsfarten, men fastslår, at alle sektorer skal levere deres fair andel af verdens CO2-reduktioner. Derfor er det nødvendigt at sætte fart på drøftelserne i IMO om skibsfartens andel og reduktionsmuligheder.

Den internationale FN-organisation for luftfart, ICAO, besluttede for to uger siden at reducere luftfartens globale CO2-udslip fra 2021 og frem. Det øger presset på IMO-landene for også at tage et ansvar og fastlægge mål for skibsfarten CO2-udledninger.

Årelange drøftelser

-IMO har drøftet CO2 i årevis, og det er helt afgørende, at landene nu beslutter en konkret plan for at fastsætte skibsfartens andel af de globale CO2-reduktioner. Vi har brug for ambitiøse reduktionsmål, der ikke straffer de rederier, der allerede har taget initiativ til at reducere deres CO2-udslip, siger Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Rederiforeningen har, som del af en bred skare af internationale rederirepræsentanter, heriblandt International Chamber of Shipping, foreslået, at der vedtages en køreplan for beslutning om skibsfartens fair andel af de globale CO2-reduktioner. Forslaget støttes af lignende forslag fra en række lande, der også ønsker at skubbe på beslutningsprocessen i IMO.

Globale løsninger er afgørende

Rederiforeningen ser frem til, at IMO snarest tager hul på debatten om, hvilke reduktionsmekanismer der skal anvendes for, at skibsfarten når i mål med de globale CO2-reduktioner. Her bør IMO se på alle muligheder, lige fra tekniske tiltag til økonomiske virkemidler. Konkret set støtter Rederiforeningen en afgift på brændstof via IMO.

Netop IMO-regler er afgørende, da der er behov for et globalt regelsæt, som stiller alle rederier lige. Det vil give de største miljømæssige fordele og samtidig sikre lige konkurrence.

-Vi er bekymrede for, at der vil komme regionale tiltag, hvis ikke IMO rykker på CO2-dagsordnen nu. Det kræver, at alle lande bakker op, så scenen er sat for en uge med svære forhandlinger, siger Jesper Stubkjær.

Rederiforeningen deltager i miljømødet i IMO i London. Her vil der også være fokus på de globale svovlkravs ikrafttrædelse, ballastvand samt vedtagelse af et globalt dataindsamlingssystem for skibsfartens CO2-udledninger.

Transport Tidende på mobilen:

Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074