Dansk bygge- og anlægssektor i hopla
Finanskrisen slog benene væk under den danske bygge- og anlægsbranche, der længe har kæmpet for at få fodfæste igen. Nu har Deloitte og Dansk byggeri taget temperaturen på branchen og helbredsattesten lyder på kernesund.
»Den danske bygge- og anlægsbranche har længe set mod lysere tider som følge af øget aktivitet. Det viser en ny analyse udarbejdet af Dansk Byggeri og Deloitte. I de seneste årsregnskaber er det gennemsnitlige resultat pr. medarbejder således steget markant, mens overskudsgraden for første gang i flere år har sneget sig over den magiske grænse på 5 pct,« skriver Deloitte i en pressemeddelelse.
- Over en bred kam oplever vi en bygge- og anlægsbranche, der er inde i en positiv udvikling. Flere virksomheder har overskud, og flere har det over en længere periode. Samtidig er færre virksomheder i fare for at gå konkurs. Forbedringerne er især skabt af en øget efterspørgsel efter nybyggeri fra både privatpersoner og virksomheder, siger partner i Deloitte Thomas Frommelt.
Flere med overskud
Andelen af virksomheder, der har overskud, er således steget fra 85 pct. i 2014 til 86 pct. i regnskaberne fra 2015. Andelen af virksomheder, der har haft overskud tre år i træk, er ligeledes steget fra 60 pct. til 64 pct.
- Det er især de helt store og helt små virksomheder, der er blevet bedre til at tjene penge. De store har mulighed for at byde ind på de mest profitable entrepriser, mens de små nyder godt af at være hurtige og fleksible.
- Derimod er der en midtergruppe, der har sværere ved at få økonomien til at hænge sammen. Her er man nødt til at have ekstra godt fat om projektstyring og rentabilitet, siger Thomas Frommelt.
Fokus på rentabiliteten
Ifølge Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri, bør bygge- og anlægsbranchen generelt have fokus på at øge rentabiliteten:
- Byggeriets værdikæde er relativt opsplittet, ligesom branchen er kendetegnet ved en forholdsvis skarp fagopdeling med mange forskellige indgangsvinkler. De udførende virksomheder bør derfor arbejde målrettet på at optimere samarbejdsrelationerne hen over hele værdikæden. Det er en kilde til at øge lønsomheden, siger han.
Lars Storr-Hansen er også enig i, at de mellemstore virksomheder står over for en række afgørende strategiske valg:
- Vil de dække flere dele af værdikæden og derved sikre sig en større andel af værditilvæksten? Eller vil de specialisere sig yderligere og konkurrere på viden og kompetencer inden for et område? Det er den slags valg, der kommer til at afgøre, hvordan fremtiden ser ud. Alene at konkurrere på prisen er næppe holdbart i længden, siger han.
Bygningsentreprenører har som tidligere år et betydeligt højere primært resultat pr. ansat end de øvrige underbrancher. Derimod ligger maler-, murer- og tømrervirksomheder typisk i den lave ende, eftersom de i højere grad sælger timeydelser frem for materialer.
Årets absolut største fremgang findes blandt betonvirksomhederne.