23948sdkhjf

Markant vækst på feederruter

Aalborg Havn øger containerfeeder-trafikken med 50 procent.

Fra første til tredje kvartal er godsmængden på feederforbindelserne på Aalborg Havn steget med 50 procent.

Vækst hos havnens over 100 virksomheder, to faste feederanløb om ugen, nye carriers og generelle investeringer i effektiviseringer giver markant vækst på 50 procent i godsmængden på Aalborg Havn.

- Vi har investeret i udbygning og effektivisering af vores containerterminal. Stordrift kommer det nordjyske erhvervsliv til gode i form af en bedre kapacitetsudnyttelse og mere konkurrencedygtige priser, og det er et væsentlig fokusområde i vores bestræbelser på at gøre havnen mere fleksibel, effektiv og intelligent, siger Claus Holstein, adm. direktør i Aalborg Havn A/S.

Nye aftaler giver pote

Fra december 2015 indgik Aalborg Havn A/S en aftale med det verdensomspændende franske rederi CMA CGM om en ny feederrute, der hver uge giver nordjyske virksomheder mulighed for at connecte i Hamburg. Ruten har indtil videre fungeret som own carrier, men for ganske nyligt blev ruten åbnet kommercielt og overgik til rederiet Unifeeder.

Desuden er verdens største rederi Maersk Line netop begyndt at sende containere med feederruten mellem Aalborg og Rotterdam, som drives af verdens største feederrederi, X-press Container Feeder. Dermed har nordjyske virksomheder siden midten af september haft mulighed for at booke og sende varer med Maersk til og fra de oversøiske forbindelser i Rotterdam. Flere andre af verdens største rederier er allerede kunder på Aalborg-Rotterdam-ruten, blandt andet APL, OOCL og Evergreen.

- Aalborg Havn er inde i en særdeles positiv spiral, hvor flere virksomheder får øje på de muligheder, vi stiller til rådighed. Og jo flere virksomheder, der bruger vores services, jo lettere kan vi tiltrække rederier og lave generelle investeringer, der igen kan øge serviceniveauet og tiltrække endnu flere kunder, siger Ole Brøndum, salgs- og marketingschef i Aalborg Havn A/S.    

Eksporten fra Aalborg er især af frost- og kølevarer, mens importen hovedsagelig består af tørlast.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094