23948sdkhjf

Udstationeringsdirektivet til debat

EU-kommissær understreger behov for revision.

Beskæftigelseskommissær Marianne Thyssen fremlagde tirsdag den 12. oktober 2016 kommissionens forslag til en revision af det nuværende udstationeringsdirektiv, da medlemmer fra en række nationale parlamenter var samlet til offentlig høring i Udvalget for Beskæftigelse og Sociale Anliggender, oplyser ITD.

I sin tale gjorde Thyssen det klart for forsamlingen, at der er behov for en revision af det nuværende udstationeringsdirektiv, hvis man fremadrettet skal sikre fair konkurrence og respekt for arbejdstagernes rettigheder.

Mulig særskilt aftale om transport

Transport- og logistikbranchen fik ikke tildelt megen opmærksomhed på mødet, da Thyssen i stedet henviste til det igangværende arbejde med den kommende vejpakke, som transportkommissær Violeta Bulc har ansvaret for, og som forventes præsenteret i det kommende år. ITD er tilfredse med, at transport- og logistikbranchen højst sandsynligt får udarbejdet særskilt lovgivning om udstationering.

- Udstationeringsdirektivet var i sin oprindelige form tiltænkt byggesektoren, der er kendetegnet ved udstationeringer i et enkelt medlemsland over længere perioder. Det adskiller sig helt grundlæggende fra vores branche, hvor daglige grænsekrydsninger er hverdag for mange af vores medlemmer. Det er som at sammenligne æble og appelsiner, så det er nødvendigt at tage lovmæssigt hensyn til den virkelighed, siger chefkonsulent i ITD, Lars Nielsen.

Deler vandene

Udstationeringsdirektivet er ofte et emne, der deler vandene i Europa-Parlamentet og de forskellige medlemslande imellem. Den offentlige høring var heller ingen undtagelse, men beskæftigelseskommissær Thyssen stod fast på, at der er behov for en ny og fælles europæisk tilgang til udstationeringer.

- Vi har med blandt andet Frankrig og Tyskland set, hvad der sker, når enkelte medlemslande går enegang på det her område. Nu er der behov for helt klare regler fra EU på transportområdet, som skal implementeres ens over hele EU, så vi i fremtiden undgår, at vores virksomheder overbebyrdes med komplicerede og diskriminerende regler, siger Lars Nielsen.

Der er omkring 2 millioner udstationerede arbejdstagere fra primært byggesektoren i Europa, hvilket svarer til omkring 1 procent af den samlede beskæftigelse. Europa-Parlamentet forventes at stemme om deres position til EU-Kommissionens udspil i april.

Transport Tidende på mobilen:

Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08