Hvordan styrkes de maritime klynger
Danmark har en række maritime højborge spredt ud over landet. Men hvordan får vi udnyttet det fulde potentiale af disse lokale styrkepositioner – og hvad skal der til at sætte ekstra turbo på den lokale vækst? Det debatteres på et åbent seminar i Esbjerg den 8. november.
Det maritime vækstteam er i fuld gang med dets møderække – og næste gang står der Esbjerg på balkortet. I den forbindelse arrangerer Rederiforeningen et seminar, som skal give en række bud på, hvordan vi styrker vores maritime klynger.
En af deltagerne i et borgmester-panel fra tre maritime styrkepositioner – Svendborg, Bornholm og Ærø – er Ærøs borgmester, Jørgen Otto Jørgensen (S), som ikke er i tvivl om, at det er på sin plads, at diskutere forskellige veje til at styrke det Blå Danmark.
-Jeg ser frem til at deltage i Esbjerg. Ærø er et maritimt centrum med både vores navigationsskole, Søby Værft og en række bosiddende søfolk som synlige eksempler. Så en velfungerende søfart er vigtig for Ærø, hvorfor jeg også var en af ti borgmestre, som stod bag en opfordring til at få udvidet sømandsbeskatningen til at dække hele offshore-sektoren, siger Jørgen Otto Jørgensen.
Værdiskabelse
Der er da også mange rammevilkår, som påvirker det Blå Danmark. Et centralt parameter er uddannelse, hvor der eksempelvis er brug for både søfolk og faglærte for at understøtte værdiskabelsen i hele den maritime sektor. Det ser Dansk Metal frem til at diskutere:
-For mig er det vigtigt at få gjort det tydeligt, at uddannelse er en forudsætning for vækst i vores maritime klynge. Vi skal ganske enkelt sikre, at der er et solidt udbud af dygtige faglærte, som kan bidrage i vores maritime industri. Det er en af de ting, som jeg gerne vil diskutere i Esbjerg den 8. november, fortæller Henrik Kjærgaard, næstformand i Dansk Metal og oplægsholder.
Transport Tidende på mobilen:
Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play