23948sdkhjf

DTL: Der er alvor bag ordene.

Otte transportministre sender vigtigt brev.

Den danske transportminister Hans Christian Schmidt har, sammen med 7 andre lande, sendt et klart signal til EU-Kommissionen om at tage hånd om unfair konkurrence og social dumping.

Dermed følger den danske minister omsider i kølvandet på den tidligere regerings bestræbelser på at samle en fælles front i EU.

Klart signal

-Jeg hæfter mig ved de mange alvorlige ord, der løber gennem ministrenes brev – begreber som bekymret, misbrug, bevidst omgåelse, ulovlige aktiviteter, ulige konkurrence, levevilkår, offentlig sikkerhed, sociale rettigheder, vrede borgere og virksomheder, smuthuller, trafiksikkerhed, voldsom konkurrence osv. Det er et klart signal om, at en bred kreds af EU-lande tager problemerne meget alvorligt, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard.

-Dette morads handlede på et tidspunkt om, at DTL udtrykte bekymring om en helt ukontrolleret udvikling af transportmarkedet i EU. Men nu handler det om, at både politikerne og borgerne, i store dele af Europa, siger fra. Det giver faktisk begrundet håb for danske vognmænds fremtid, og det viser at DTL har været drivende i at få sat ord på problemerne og få det tvunget ind på den politiske agenda, fortsætter Erik Østergaard.

Skriften på væggen

-Jeg bemærker mig, at ministrene meget konkret peger på problemer med overfyldte rastepladser og den uforholdsmæssige vækst i brugen af varebiler i internationale transporter – meget aktuelle problemstillinger i Danmark. Spørgsmålet om rastepladser tager det danske Folketing stilling til i den kommende samling. Og også her har DTL været drivende i arbejdet.

Kæmpe-udfordringer

-Jeg er ikke i tvivl om, at der også kommer et næste brev til EU’s transportkommissær om de kæmpeudfordringer, branchen slås med, og hvis ikke Kommissionen snart kommer ud af starthullerne, vil det få endnu flere landes transportministres underskrift.

-Skriften på væggen siger mig, at social dumping trækker en lang række forskellige problemstillinger med sig, bl.a. EU-modstand i befolkningerne – som vi så det med Brexit – og virker som væksthæmmende i lande med stor velfærd og stor social sikkerhed. Derfor burde bekæmpelsen af social dumping være en kerneopgave for enhver europæisk politiker, slutter Erik Østergaard.

Transport Tidende på mobilen:

Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065