Logimatic i Fjernøsten
Logimatic Singapore er navnet på det nye datterselskab, der skal udbrede Logimatics fleet management software Sertica i Singapore og på det asiatiske marked. Produktet er markedsførende i Danmark, så nu satser virksomheden på eksportmarkedet.
Logimatic med base i Aalborg landede for snart to år siden en kontrakt med Singapore virksomheden Berge Bulk. Det var derfor naturligt at oprette kontor i den maritime hub – både for at supportere Berge Bulk, men også med et ønske om at udvide kundeporteføljen i Singapore og Asien. Logimatic ansatte derfor i september sidste år først én og derefter endnu en medarbejder i Singapore, som nu er kulmineret med datterselskabet Logimatic Singapore.
Målet er at sælge fleet management løsningen Sertica til flere udenlandske kunder og servicere aftaler på eksisterende skibe. Sertica er et it-driftssystem med flere funktionaliteter, herunder planlægning af vedligehold, elektronisk indkøbsproces, forbedring af skibets performance samt sikring af optimal HSQE i hele organisationen.
- I dag har vi omkring 80 procent af det danske marked, og Sertica er installeret på mere end 1000 skibe via godt 30 rederier og fleet management selskaber. Det giver derfor ikke mening for os at satse på mere vækst i Danmark, og derfor ser vi mod eksportmarkedet i Singapore, som er et af verdens centrale, maritime hubs. Det er vigtigt at være til stede i den samme tidszone for at servicere kunderne optimalt, så derfor etablerede vi først kontor og nu et decideret selskab derude, forklarer Michael Paarup, direktør i Logimatic.
Blandt kunderne til Sertica er Svitzer, DFDS, Torm og J. Lauritzen. De sidste seks år er Logimatics omsætning steget til det tredobbelte fra 8,5 millioner kroner til 25 millioner kroner, og antallet af medarbejdere er steget fra 11 til 34 personer. Ambitionen er at vækste med 20 procent i omsætningen årligt inden for de næste tre år – og væksten skal primært komme fra det internationale, maritime marked.
Eksportfokus med Det Maritime Vækstprogram
Logimatic har via deltagelse i Det Maritime Vækstprogram, som administreres af det nordjyske maritime center MARCOD, fået udarbejdet en strategisk vækstplan med fokus på eksport til Singapore og det asiatiske marked. Med hjælp fra Business Aalborg har Logimatic via programmet fået 75.000 kroner til ekstern konsulentbistand.
- Vi har haft reklamebureauet Clienti inde som partner i en proces med fokus på, hvilke budskaber der skal til for at sælge Sertica på et andet marked. Der er også nogle kulturelle forhold, som vi skal være opmærksomme på ved at træde ind på et nyt marked. Processen har ført til, at vi har lavet en målrettet vækstplan til eksportmarkedet i Singapore og får målrettet alt vores materiale mod det marked. Når man er med i et program, så er man forpligtet til at have en fremdrift i indsatsen, som derfor ikke er forsvundet i daglig drift, fortæller Julie Østerberg Jakobsen, Marketing Manager.
Allan Hejslet er projektleder på Det Maritime Vækstprogram i MARCOD, som har haft optaget 30 perspektivrige nordjyske maritime SMV’er med et betydeligt vækstpotentiale. Han ser store vækstmuligheder for Logimatics software i udlandet:
- De har et rigtig godt og afprøvet produkt, hvor man har opnået en meget stor markedsandel i Danmark. Teknologien og deres knowhow er skalerbar i forhold til de udenlandske markeder og kunder, så deres ambition om at øge eksporten til udlandet har et stort potentiale, som de har kunnet kvalificere via vækstprogrammet, siger han.
Ambitionen med Logimatic Singapore er i løbet af et par år, at udvide kunde porteføljen i Singapore betydeligt. Det er allerede lykkedes datterselskabet, at skrive kontrakt med Singapore Shipping, som pt. er i gang med at implementere Sertica.