23948sdkhjf

Luftskibe skal gøre fremtidens energi billigere

Skal transportere vindmølle-dele.

Inden for få år bliver luftskibe og droner et reelt bud på løsningen af vindmøllesektorens udfordringer med dyr og kompleks logistik.

I vindmøllebranchen hedder én af de helt store udgiftsposter logistik, for det er en omstændelig affære at fragte de gigantiske vindmølledele med lastbiler og skibe.

Derfor forskes der ivrigt i at reducere omkostningerne, og nogle løsningsforslag er mere spektakulære end andre, men ikke desto mindre kan de blive virkelighed.

Direkte transport

Inden for en overskuelig fremtid kan tonstunge vindmølledele komme til at svære over os i luftskibe i tre kilometers højde fra produktionsstedet direkte til vindmøllesitet.

Idéen kommer fra to danske arkitekter, der er medlem af det nordjyske vindenerginetværk Hub North, og der lægges vægt på, at luftskibene skal drives frem af solceller eller på anden vis være CO2-neutrale og naturligvis være akkurat lige så manøvrerbare som almindelige fly.

-Vi er i den heldige situation, at vindenergibranchen vokser over hele verden, og vindmøllerne bliver både større og mere effektive. Men de større, tungere dele giver samtidig en udfordring i forhold transport og forurening, især via vejene, siger Henrik Wadmann, projektleder i erhvervsnetværket for den nordjyske vindmøllebranche, Hub North.

Han finder derfor udsigten til dels at bruge luftskibe til transport ”ekstremt spændende”. Henrik Wadmann ser det som et glanseksempel på, hvad der kan komme ud af tingene, når forskellige faggrupper arbejder sammen om innovation.

-Jeg er selv ingeniør, og vi har det med at tænke på en bestemt måde. Derfor er det altid godt at få andre faggruppers øjne på vindmøllebranchen og få skæve idéer ind. Det kan forekomme som noget fra Georg Georgløs’ værksted, men rent faktisk holder idéerne vand teknisk, og investorer viser interesse, så jeg ser frem til at følge den konkrete udvikling, siger han.

Prisbelønnet afgangsprojekt

Medlemmet er design- og innovationsbureauet Kirt x Thomsen, og de var de første i verden til at præsentere visioner om luftskibe til transport af vindmølledele, Knarr Cargo Airship.

Det var i forbindelse med afgangsprøven fra Arkitektskolen i Aarhus, at de to indehavere Rune Kirt og Mads Thomsen fremlagde, hvad der i starten blev betragtet som lidt for vidtløftige idéer, selvom luftskibsteknologi er blevet anvendt til overvågning inden for forsvaret i mange årtier.

Men snart begyndte de fornemme arkitektur- og innovationspriser at regne ned over projektet, og de to arkitekter fik en adgangsbillet til Vestas udviklingsafdeling, hvor de arbejdede med forskellige innovationsprojekter og så forretningsgrundlaget og behovet for det nuværende firma, Kirt x Thomsen.

CO2-neutral løsning

-Vi ville lave en CO2-neutral løsning til vindmølletransport og samtidig effektivisere den komplekse logistik. Derfor undersøgte vi, hvordan luftskibet kunne bryde den logistiske mur, som vindmøllesektoren har ramt, siger Rune Kirt, CEO og partner ved Kirt x Thomsen.

Han fortæller, at flere luftskibsvirksomheder arbejder med at skabe en prototype, som til at starte med vil kunne løfte mellem 10 og 60 tons, afhængig af luftskibsteknologien. Rune Kirt mener ikke, der vil gå mere end to-tre år, før de første luftskibe til tung last er en realitet.

Ph.d.-stipendiat ved Aalborg Universitet og tidligere A.P. Møller-Maersk-mand Thomas Poulsen ser positivt på luftskibe som en mulighed for at reducere omkostningerne ved logistikken i vindmøllebranchen.

Ifølge hans forskning er logistikomkostningerne ved at sætte en havvindmøllepark op fra idé gennem konstruktion, vedligeholdelsesfasen samt frem til vindmøllen skal tages ned 18 procent. Et tal, der naturligvis varierer i forhold til, om der er tale om onshore, offshore eller kystnære vindmøller.  

Transport Tidende på mobilen:

Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.051