23948sdkhjf

Frihandel er nøglen til vækst

Rederiforeningen: Danmark bliver fattigere.

I går lagde WTO deres nye forventning til udviklingen i verdenshandlen i 2016 frem. Verdenshandelsorganisationen har – siden sidste måling i april – reduceret dens forventning til en stigning på 1,7 procent, hvor den i foråret var sat til 2,8 procent. Altså en betydelig reduktion.

-Det er selvfølgelig bekymrende, at WTO nu sænker dens forventning til væksten i verdenshandlen. Det er desværre et billede, som vi kan genkende fra verdensmarkedet, hvor den stagnerende verdenshandel har bidraget til de udfordringer med fragtraterne, som vi ser, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Modstandere på banen

Generaldirektøren for WTO, Robert Azevedo, kobler i en pressemeddelelse fra organisationen denne udvikling i verdenshandlen til den anti-globaliseringsbevægelse, som ses verden over. Han kalder således tilbagegangen for et alarmopkald, som bør holde os væk fra en misforstået politik, som kan give mindre vækst. Det fordrer politisk handling, mener Robert Azevedo:

-Hvor fordelene ved handel er klare, så burde det også være klart, at de skal deles mere bredt. Vi bør søge at opbygge et mere inklusivt handelssystem, som kan understøtte de fattigere lande i at deltage og få fordel, så vel som iværksættere, mindre selskaber og marginaliserede grupper i alle økonomier, siger han i dag.

Det billede kan Jakob Ullegård fra Danmarks Rederiforening godt genkende. For vi må tage det alvorligt, at mange grupper ikke umiddelbart ser fordelene ved at handle. Her kan man politisk gå forrest med den positive fortælling, som det blandt andet sker i Danmark.

Dansk opbakning

Herhjemme er der solid opbakning til eksempelvis TTIP, som er den frihandelsaftale mellem USA og Europa, der kan skabe ny velstand. Men skal aftalen blive til virkelighed kræver det nok også en indsats på internationalt plan, så vi får synliggjort mulighederne ved at handle mere sammen for flere.

-Det er skidt, at eksempelvis frihandelsaftalen mellem Europa og USA nu står stille, da den ellers kunne give betydelig vækst for blandt andet dansk skibsfart. Det er jo bare et eksempel på, at politisk retorik med fokus på at skabe frygt for samhandel kan få helt håndgribelige følger, der desværre ender med at gøre os alle sammen fattigere, siger Jakob Ullegård.

Transport Tidende på mobilen:

Download Transport Tidendes gratis app i App Store eller Google Play

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096